blank '/> Εν Σώματι Υγιεί - Α.Σ. ΑμεΑ Βέροιας: Νοεμβρίου 2013

Πέμπτη 28 Νοεμβρίου 2013

Τουρνούα Goalball στην Θεσσαλονίκη!

 Η Αθλητική Ένωση Τυφλών ΠΥΡΣΟΣ διοργανώνει το Σαββατοκύριακο 14 και 15 Δεκεμβρίου 2013 φιλική συνάντηση goalball στο Κέντρο Ανάπτυξης Πολιτισμού Προσαρμοσμένου Αθλητισμού 2000 (Κ.Α.Π.Π.Α.2000) στην Περαία Θεσσαλονίκης. 

 

PIRSOS OPEN GOALBALL CUP 2013

 

   "Το Γκόλμπολ (Goalball) είναι ένα αμιγώς Παραολυμπιακό άθλημα και απευθύνεται σε αθλητές με αναπηρίες όρασης. Δημιουργήθηκε το 1946 σε μια προσπάθεια αποκατάστασης των τυφλών βετεράνων από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο και παρουσιάστηκε το 1976 στους Παραολυμπιακούς Αγώνες του Τορόντο. 
   Σκοπός του αθλήματος είναι η μπάλα να κυλήσει στο τέρμα του αντιπάλου καθώς οι αντίπαλοι παίκτες προσπαθούν να μπλοκάρουν την μπάλα με το σώμα τους. Η μπάλα έχει στο εσωτερικό της κουδουνάκια τα οποία βοηθούν τους παίκτες να προσανατολίζονται δείχνοντας τους την κατεύθυνση της μπάλας. Για αυτόν τον λόγο, όσο το παιχνίδι είναι σε εξέλιξη, απαιτείται πλήρης ησυχία στον χώρο προκειμένου οι παίκτες να είναι συγκεντρωμένοι και να αντιδρούν άμεσα στην μπάλα. Το παιχνίδι αποτελείται από δυο περιόδους που διαρκούν δέκα λεπτά η κάθε μια. Η διοικούσα αρχή του Γκόλμπολ είναι η Παγκόσμια Ομοσπονδία Αθλημάτων Τυφλών (IBSA), και το άθλημα παίζεται σε παραπάνω από 50 χώρες σε όλον τον κόσμο".

Για πληροφορίες μπορείτε να επικοινωνήσετε στα τηλέφωνα του συλλόγου: 2310850221, 6972884154,
ή με μήνυμα στο FaceBook και στο email: pirsos1977@yahoo.gr

Υπεύθυνη διοργάνωσης: κ. Μένη Κεσσανοπούλου.
 

Η εθελοντική σας προσφορά είναι ιδιαίτερα χρήσιμη!

www.ibsasport.org 
www.eaom-amea.gr

Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2013

Οδηγίες και κανόνες για την ομαλή ένταξη παιδιών με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες στο μάθημα της σχολικής Φυσικής Αγωγής


Συμμετέχει το παιδί (με αναπηρία) στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής στο σχολείο; 

Συμμετέχει όπως όλα τα παιδιά και σε εξωσχολικές αθλητικές δραστηριότητες;


«Αυτοί που έχουν τις περισσότερες ανάγκες, λαμβάνουν τελικά τα λιγότερα..»

  
 Η σύγχρονη βιβλιογραφία μας λέει, ότι οι μαθητές με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες (ΕΕΑ) -σε Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής ή σχολεία γενικής εκπαίδευσης και Τμήματα Ένταξης- είναι λιγότερο πιθανό να συμμετέχουν στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής (Φ.Α.) στο σχολείο, σε σύγκριση με τους μαθητές της γενικής εκπαίδευσης. Άλλες ανεξάρτητες έρευνες μας έχουν δείξει ότι οι μαθητές της Ειδικής Αγωγής είναι πολύ πιθανό να αναπτύξουν παιδική παχυσαρκία και τα συν αυτής προβλήματα υγείας, σε σύγκριση με συνομηλίκους τους της γενικής εκπαίδευσης. Επιπλέον οι μαθητές της Ειδικής Αγωγής έχουν συχνά καθυστέρηση στην ανάπτυξη των αδρών κινητικών δεξιοτήτων, λόγω υποτονίας ή δυσπραξίας. Στις περισσότερες περιπτώσεις, η φυσική αποκατάσταση –εφόσον προσφέρεται- είναι συνήθως 1-2 ώρες την εβδομάδα, και αυτή από εξωτερικούς θεραπευτές (σ.σ. αφού όπως είναι γνωστό ελάχιστα σχολεία στην Ελλάδα διαθέτουν φυσιοθεραπευτές ή εργοθεραπευτές σε μόνιμη βάση).

Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2013

2ος Φιλίππειος Δρόμος Βεργίνα-Βέροια 14.6χλμ

  2oς Φιλίππειος Δρόμος
Βεργίνα - Αλιάκμονας - Βέροια 14.6 χλμ
8 Δεκεμβρίου 2013

   
   Δόθηκε πριν λίγες μέρες στην δημοσιότητα η προκήρυξη για τον 2ο Λαϊκό Αγώνα Δρόμου με την ονομασία "Φιλίππειος". Πρόκειται για την επιτυχημένη διοργάνωση που έγινε πέρυσι για πρώτη φορά, συνεχίζεται φέτος και ελπίζουμε να γίνει θεσμός για την πόλη της Βέροιας. 
  
   Ο αγώνας που συνδιοργανώνεται από το νομικό πρόσωπο Αθλητισμού, Παιδείας και Αλληλεγγύης (ΚΑΠΑ) του Δήμου Βέροιας, τον Σύλλογο Δρομέων Βέροιας και το τμήμα Στίβου του Φιλίππου Βέροιας, ξεκινάει από τον Αρχαιολογικό Χώρο της Βεργίνας (Βασιλικοί Τάφοι), περνάει περιμετρικά της τεχνητής λίμνης του Αλιάκμονα και τερματίζει στην πλατεία του Δημαρχείου Βέροιας. Πρόκειται για αγώνα που διεξάγεται εξ ολοκλήρου σε άσφαλτο, χωρίς σημαντικές υψομετρικές διαφορές και θα υπάρξει επίσημη ηλεκτρονική χρονομέτρηση. 

   Ο αγώνας απευθύνεται σε όλους τους αθλητές και αθλήτριες άνω των 18 ετών. Κατά την διάρκεια της διαδρομής θα υπάρχουν σταθμοί τροφοδοσίας με νερά και ηλεκτρολύτες (5.4χλμ, 10.4χλμ και τερματισμό). Σε όλους τους τερματίσαντες θα δωθεί αναμνηστικό μετάλλιο και αναμνηστικά δώρα. 
   Θα βραβευθούν οι τρεις πρώτοι της γενικής κατάταξης και οι τρεις πρώτοι από κάθε ηλικιακή κατηγορία, ενώ φέτος θα υπάρξει και ειδική βράβευση για τους τρεις πρώτους αθλητές που ανήκουν στα Σώματα Ασφαλέιας.
   Αξίζει να σημειωθεί ότι η συμμετοχή στον αγώνα είναι δωρεάν και η επιτυχία του στηρίζεται στην εθελοντική προσφορά απλών πολιτών, φίλων του Αθλητισμού και του Πολιτισμού


Για περισσότερες πληροφορίες: VeriaKapa.gr  και RunningNews.gr


Εδώ μπορείτε να δείτε το trailer του αγώνα.


Εδώ μπορείτε να βρείτε την φόρμα συμμετοχής στον αγώνα.


ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΕΘΕΛΟΝΤΩΝ - ΧΟΡΗΓΩΝ.

    Εν  όψη του Λαϊκού αγώνα  «2ος ΦΙΛΙΠΠΕΙΟΣ δρόμος» που θα γίνει στη Βέροια την Κυριακή 8/12/2013 , καλούμε όλους, όσους ενδιαφέρονται να παρέχουν τις εθελοντικές τους υπηρεσίες, να το δηλώσουν στο e-mail του Συλλόγου δρομέων Βέροιας : syldrover@gmail.com γράφοντας το Ονοματεπώνυμο, τηλέφωνο, e-mail, ιδιότητα, πόλη.
Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι κατά την εθελοντική προσφορά σας, θα απασχοληθείτε το Σάββατο 7/12/13 από της 16:00 έως και 20:00 κι αυτό όχι για όλους , την Κυριακή 9:00π.μ έως 12:00 και μια εβδομάδα περίπου πριν τον αγώνα στην συγκέντρωση ενημέρωσης που θα κάνει η διοργάνωση.
    Επίσης η  διοργάνωση καλεί όσους επιθυμούν να είναι χορηγοί του Φιλίππειου Δρόμου να το δηλώσουν στο ΚΑΠΑ  Δήμου Βέροιας  / Τμήμα Αθλητισμού στο τηλέφωνο: 2331022178 και e-mail: kapaveria@gmail.com

Εδώ μπορείτε να βρείτε την Αίτηση Συμμετοχής ως Εθελοντή

Παρασκευή 15 Νοεμβρίου 2013

Μητρότητα και Άσκηση

   Το "Εν Σώματι Υγιεί" απευθύνεται σε όλους όσους ασχολούνται με τον αθλητισμό, την αποκατάσταση, την διατροφή και γενικότερα σε όλους όσους αγαπούν την άθληση και την δια βίου άσκηση. Το blog είναι ανοιχτό προς όλους τους ειδικούς του αθλητισμού, να φιλοξενηθούν στη σελίδα μας, με κάποιο δικό τους άρθρο. Σήμερα έχουμε την τιμή να εγκαινιάζουμε αυτή την ενότητα με ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο της Καθηγήτριας Ειδικής Φυσικής Αγωγής κ. Μαρίας Θεοφανίδου* Μ. Sc. 


Μητρότητα και Άσκηση 

 

   
    Μετά από την πρόσφατη εμπειρία μου, μπορώ με βεβαιότητα να σας εκμυστηρευτώ ότι η εγκυμοσύνη είναι μια εξαιρετικά απαιτητική περίοδος για τη γυναίκα. Το σώμα αλλάζει άρδην, κατά τη διάρκεια των εννέα μηνών, αλλά και μετέπειτα κατά την περίοδο του θηλασμού. Το λίπος εγκαθίσταται σε σημεία, που ούτε θα πήγαινε το μυαλό σας ποτέ, κυρίως στην κοιλία, στους γοφούς, στο στήθος, αλλά και σε 1000 άλλα μέρη , ανάλογα το σωματότυπο και τη γενετική προδιάθεση της κάθε γυναίκας. Οι μύες και οι σύνδεσμοι από την άλλη, ιδιαίτερα εκείνοι της πυέλου και του κορμού, χαλαρώνουν και αποδυναμώνονται, προκαλώντας πόνους και μικροτραυματισμούς.
 
   Για όλους τους παραπάνω λόγους, αλλά και για ακόμα περισσότερους, πρέπει να προσαρμόζεται μια ρουτίνα άσκησης στο πρόγραμμα της κάθε μανούλας, ώστε να υποστηρίξει το σώμα και να κάνει τη ζωή της ευκολότερη, βοηθώντας τη να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες την περιμένουν.
 
   Το πιλάτες, είναι μια ευγενής για τους μύες και τους συνδέσμους άσκηση, που πραγματικά βελτιώνει την επίγνωση, που έχει κανείς για το σώμα του. Βοηθά να ενδυναμώσουν οι σταθεροποιητικοί μύες του κορμού και φέρνει,με αυτό τον τρόπο το σώμα σε ισορροπία. Δυνατότερος κορμός, σημαίνει δυνατή μαμά, ικανή να τα βγάλει πέρα με τις ατελείωτες νέες προκλησεις που την περιμένουν, όπως είναι οι ατελείωτες ώρες σκυψίματος και ίσως η διατήρηση της ισορροπίας της, κρατώντας το μωρό, ούσα στο ένα πόδι, ενώ ταυτόχρονα προσπαθεί να πιάσει το παιχνιδάκι που έπεσε πίσω από την κούνια. 

   Εάν η απομάκρυνση από το σπιτι φαντάζει ακόμα όνειρο απατηλό, μια άλλη εναλλακτική λύση είναι η γιόγκα που μπορεί εύκολα να εφαρμοστεί, σε οποιοδήποτε χώρο, οποιαδήποτε ώρα και να προσφέρει ισορροπία και ανανέωση στη σύνδεση μυαλού και σώματος που σίγουρα έχει διαταρραχθεί από αυτή τη νέα καθημερινότητα, για την οποία κανείς δεν είναι προετοιμασμένος. Λίγα λεπτά γιόγκα την ημέρα μπορούν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση του στρες της μητρότητας που προκύπτει από την έλλειψη ύπνου και του συνεχους κλάματος του, κατά τα άλλα αξιαγάπητου, νέου μέλους της οικογένειας. Ακόμα ενισχύει την ψυχική και σωματική ηρεμία, αλλά και τη συγκέντρωση. 

   Κάθε μέρα είναι απαραίτητες μερικές στιγμές χαλάρωσης, για τη νέα μαμά. Προτρέπω λοιπόν όλες τις μαμάδες να βρούν ένα μυστικό μέρος και να αφιερώσουν λίγα λεπτά στον εαυτό τους. Αυτό θα τις βοηθήσει να είναι πιο ευτυχισμένες, πιο ισορροπημένες και θα τους δώσει δύναμη και ενέργεια να ανταποκριθούν όσο το δυνατό καλύτερα σε αυτό το νέο τους ρόλο.

Καλή Δύναμη ! 

*Θεοφανίδου Μαρία Μ. Sc.
Kαθηγήτρια Ειδικής Φυσικής Αγωγής

 
Λίγα λόγια για την συγγραφέα:

Η κ. Θεοφανίδου Μαρία είναι Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής, απόφοιτη του Τ.Ε.Φ.Α.Α. Α.Π.Θ., ειδικευμένη στην Ειδική Φυσική Αγωγή - Θεραπευτική Γυμναστική και κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης στην Φυσική Δραστηριότητα σε Ειδικούς πληθυσμούς. Ζει και εργάζεται μόνιμα στο Miami Beach, FL, στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής.






Σας άρεσε; Μοιραστείτε το!!


Διαβάστε επίσης άλλο ένα σχετικό άρθρο: 

Εγκυμοσύνη και Άσκηση


Δευτέρα 11 Νοεμβρίου 2013

Στάδια αποκατάστασης μετά από δρόμο μεγάλης απόστασης


  Αμέσως μετά από αγώνα μεγάλης απόστασης θα πρέπει να έχετε στο μυαλό σας τρία πράγματα: 
Φαγητό – Ενυδάτωση – Ξεκούραση 

Φαγητό: Δεν εννοούμε να δείπνο με ζυμαρικά αμέσως μετά το ντους! Ο Παγκόσμιος Πρωταθλητής του Μαραθωνίου το 1993 Mark Plaatjes, ο οποίος στο επάγγελμα είναι φυσικοθεραπευτής αναφέρει ότι «είναι σημαντικό να λάβει κάτι ο οργανισμός σας αμέσως μετά τον αγώνα. Υπάρχει ένα διάστημα 15 λεπτών, όπου το σώμα μας μπορεί να αποθηκεύσει στον μέγιστο βαθμό το γλυκογόνο στους μύες και αυτό είναι το κλειδί της αποκατάστασης από τον δρόμο μεγάλης απόστασης». 

   Η στερεά τροφή είναι τις περισσότερες φορές όχι και τόσο καλή για το ταλαιπωρημένο στομάχι, ειδικά για δρόμος 25χλμ και πάνω, οπότε η καλύτερη λύση είναι χυμοί φρούτων και ισοτονικά ποτά με υδατάνθρακες. Βέβαια για όποιον μπορεί να αντέξει στερεά τροφή μπορεί να καταναλώσει οτιδήποτε με υψηλή συγκέντρωση υδατανθράκων όπως μπανάνες, κρύα ζυμαρικά, ακόμα και ψωμί.

Ενυδάτωση: Δεν έχει καμία σημασία πόσο αργά θα πηγαίνετε ή πόσα υγρά θα πίνετε κατά την διάρκεια της διαδρομής. Ο οργανισμός σας θα είναι σίγουρα αφυδατωμένος στο τέλος μιας μεγάλης διαδρομής. «Και όταν είσαι αφυδατωμένος, η καρδιά σας δεν μπορεί να αντεπεξέλθει, αν και αυτό θα το καταλάβετε στη μέση της επόμενης δύσκολης προπόνησής σας» λέει ο Μαραθωνοδρόμος των Ολυμπιακών Αγώνων του 1996, Keith Brantly.

   Οπότε πιείτε άφθονο νερό και ποτά με ηλεκτρολύτες ακόμα και αν δεν αισθάνεστε δίψα. Μια καλή συμβουλή είναι να πίνετε ένα λίτρο υγρών για κάθε μισή ώρα τρεξίματος.

Ξεκούραση: Μετά από μεγάλους αγώνες, ο Plaatjes, παίρνει ένα μπουκάλι με χυμό φρούτων, κάθεται στον κήπο του και δεν ασχολείται με τίποτα. Με το λάστιχο του ποτίσματος ρίχνει κρύο νερό, δέκα λεπτά σε κάθε πόδι. Το κρύο νερό συστέλλει τα αιμοφόρα αγγεία και τους ιστούς των μυών και εμποδίζει το αίμα να συγκεντρώνεται (λιμνάζει) στα πόδια σας. 

   Βέβαια, όσοι δεν έχουν κήπο, μπορούν να το κάνουν αυτό στο ντους τους ή εναλλακτικά  να κάνουν μασάζ στα πόδια τους με παγάκια ή παγοκυψέλες. Αντισταθείτε στον πειρασμό να κάνετε ένα καυτό μπάνιο αμέσως μετά τον αγώνα. Το ζεστό νερό, μπορεί να σας κάνει να νιώθετε όμορφα, αλλά στην πραγματικότητα αναστέλλει την αποκατάσταση. 
   Επιπλέον, διατάσεις με ήπια ένταση και μασάζ, μπορούν να γίνουν μέρος του προγράμματος αποκατάστασής σας και να θυμάστε ότι η ανάκαμψη / αποθεραπεία / αποκατάσταση του οργανισμού συνεχίζεται και για τις επόμενες δύο ή τρεις μέρες.
Ελαφρύ τρέξιμο μπορεί επίσης να γίνει, αλλά προσεχτικά. Θα πρέπει να γίνεται με τέτοιον τρόπο ώστε να ασκείται στο σώμα η ελάχιστη ένταση, να είναι εύκολο και άνετο. Έτσι ενισχύεται ο ρυθμός απόρριψης των άχρηστων (απόβλητων) ουσιών από τα πόδια σας, όπως το γαλακτικό οξύ.



Πηγή: Αctive.com

Τρίτη 5 Νοεμβρίου 2013

Λίγες μέρες πριν τον 31ο Κλασσικό Μαραθώνιο της Αθήνας!


Μύθος ή πραγματικότητα το κατόρθωμα του αγγελιοφόρου του Μαραθώνα το 490 π.Χ. ;


   Πέντε μόλις μέρες πριν την διεξαγωγή του 31ου Μαραθωνίου της Αθήνας (Κυριακή 10/11/2013), του "κλασσικού" όπως έχει καθιερωθεί να λέγεται ή αλλιώς αν προτιμάτε, του "αυθεντικού", χρήσιμο θα ήταν να ανατρέξουμε στα ιστορικά στοιχεία που επιβεβαιώνουν αυτό που εμείς σήμερα αναβιώνουμε. Διαβάστε λοιπόν, ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο του Καθηγητή Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Θωμά Γιαννάκη

<< Ένα από τα σπουδαιότερα αγωνίσματα των σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων είναι ο Μαραθώνιος δρόμος (42.195μ.) που εισάγεται στο ολυμπιακό πρόγραμα το 1896 ύστερα από την είσηγηση και αθλοθέτηση του καθηγητή Michel Breal της Σορβόνης, φίλου του Πιέρ ντε Κουμπερτέν σε ανάμνηση του ηρωικού κατορθώματος του άγγελου-αγγελιοφόρου που έφερε το μήνυμα της νίκης (490 π.Χ) στους Αθηναίους. Υπενθυμίζουμε ότι το ταχυδρομικό σύστημα στην Αρχαία Ελλάδα δεν ήταν οργανωμένο και το οδικό δίκτυο προβληματικό, ορισμένοι δε δρόμοι περνούσαν μέσα από εχθρικά εδάφη. Για το λόγο αυτό, ειδικά εκπαιδευμένοι άγγελοι ή ημεροδρόμοι ή δρομοκήρυκες είχαν ορισθεί από την πολιτεία να μεταφέρουν γραπτώς ή προφορικώς μηνύματα που αφορούσαν τον Πόλεμο ή την Ειρήνη. Έτσι διέτρεχαν αποστάσεις σε δύσβατους δρόμους και σε σχεδόν απίστευτο χρόνο.

Όπως μας πληροφορεί ο Φιλόστρατος, οι δρομοκήρυκες/ημεροδρόμοι ήταν επαγγελματίες δρομείς και απαντώνται σε όλη την Ελλάδα κυρίως ως αγγελιοφόροι πολεμικών ειδήσεων. Ήταν μάλιστα πρωταρχική ανάγκη κάθε στρατεύματος να έχει και ένα ημεροδρόμο για την επικοινωνία με τον έξω κόσμο.

Κατά τον Στράβωνα οι ημεροδρόμοι αποκαλούνται και "γραμματοφόροι" γιατί μετέφεραν κυρίως επιστολές. Ανάλογο ρόλο προς τους ημεροδρόμους είχαν και οι "ημεροσκόποι", οι οποίοι είχαν ταχθεί να κατασκοπεύουν απο υψηλές θέσεις μια συγκεκριμένη τοποθεσία και όταν διαπίστωναν ύποπτες κινήσεις του εχθρού, έτρεχαν προς την πολιτεία και ανάγγελαν στους στρατηγούς ή τους άρχοντες τις χρήσιμες πληροφορίες. Είναι δεδομένο ότι οι ημεροδρόμοι-δρομοκήρυκες έτρεχαν οπλισμένοι στο χρόνο και στο χώρο της Ελληνικής ιστορίας. Ήδη από τον 7ον π.Χ. αιώνα παρουσιάζεται το φαινόμενο αυτό.

Συγκεκριμένα κατά την 28η Ολυμπιάδα ή αλλιώς το 668π.Χ. παραβιάζεται η Ολυμπιακή εκεχειρία από τις εχθροπραξίες των Ηλειών και Δυμαίων. Μετά την ήττα των Δυμαίων (πόλη της Αχαίας), ένας Ηλείος οπλισμένος ημεροδρόμος έφυγε από το πεδίο της μάχης και τρέχοντος 80 χιλιόμετρα περίπου έφερε το μήνυμα της νίκης μέσα στο στάδιο της Ολυμπίας την ημέρα των "άθλων"(=βραβείων).

Το φαινόμενο των οπλισμένων αγγελιοφόρων μετά από μάχες επανεμφανίζεται και κατά τον πρώτο ιερό πόλεμο των Δελφών (596-586π.Χ.) καθώς επίσης στο Άργος και την Κόρινθο.

Αξιοθαύμαστο είναι το επίτευγμα του ημεροδρόμου Ευχίδα, ο οποίος μετά τη μάχη των Πλαταιών (479π.Χ.) και επειδή είχαν σβήσει το ιερό πυρ στις Πλαταιές, γιατί είχε μιανθεί από τους Βαρβάρους, έτρεξε, κατόπιν εντολής των αρχόντων, προς το μαντείο των Δελφών, εξάγνισε το σώμα του και απολυμάνθηκε με ράντισμα νερού, φόρεσε δάφνινο στεφάνι, άναψε τη δάδα του από τη φωτιά του βωμού του Απόλλωνα (καθαρό πυρ) και επέστρεψε αυθημερόν στην πατρίδα του και "παραδούς το πυρ εξέπνευσε" διανύοντας απόσταση 1.000 σταδίων ή 200 χλμ περίπου. Κατά την 113η Ολυμπιάδα ή αλλιώς το 328 π.Χ., ο αθλητής Αργεύς από το Άργος κατέκτησε Ολυμπιακή νίκη στο δόλιχο. Αμέσως μετά τη στέψη του έτρεξε προς την πατρίδα του διανύοντας 100χλμ (Ολυμπία-Άργος) αναγγέλοντος τη νίκη του "αυθημερόν".

Τι λέει η ιστορία για τον ημεροδρόμο

Ο Ηρόδοτος γεννήθηκε το 485π.Χ., 5 χρόνια μετά τη μάχη του Μαραθώνα. Τις πληροφορίες για τα Περσικά τις παίρνει από ιερείς μαντείων και ιδιαίτερα των Δελφών, από οδηγούς, διερμηνείς, και Έλληνες εγκατεστημένους σε διάφορα μέρη με τους οποίους είχε γνωριστεί. Περί το 454-445π.Χ. τιμάται από τη βουλή των Αθηναίων για το ιστορικό του έργο.

Σκοπός της ιστορίας του ήταν να μη σβήσουν από τη μνήμη των ανθρώπων "τα μεγάλα και θαυμαστά" έργα ώστε να μην μείνουν "ακλέα"(=άδοξα) τα σπουδαία κατορθώματα των ηρώων. Η ιστορική σκέψη του Ηροδότου έχει μια ποιητική ιδιοσυγκρασία που συνδιάζεται με μια ερευνητική διάθεση στην οποία τον ωθεί η ακόρεστη περιέργειά του. Τον διακρίνει αβίαστη αντικειμενικότητα, τον μαγέυει η λεπτομέρεια, η αμεροληψία και επιδιώκει το ακριβοδίκαιο και το αληθές. Έχει συναίσθηση του χρέους να περιγράψει με τη μεγαλύτερη σωστή προσέγγιση στην πραγματικότητα τα γεγονότα.

Είναι άξιο προσοχής ότι ενώ περιγράφει με λεπτομέρεια και αντικειμενικότητα τα όσα διαδραματίστηκαν στη μάχη του Μαραθώνα, δεν αναφέρει το περιστατικό του αγγελιοφόρου της νίκης, ενώ σε μεταγενέστερους συγγραφείς είναι διάχυτη η πληροφορία ότι συνέβη πράγματι το γεγονός.

Φαίνεται ότι διαχρονικά οι μελετητές της ιστορίας του Ηροδότου θεώρησαν ως παράλειψη το περιστατικό του αγγελιοφόρου και θέλησαν να διαιωνίσουν ιστορικά το όνομα και το γεγονός του αγγέλου. Χαρακτηριστικά, εκατόν πενήντα (150) χρόνια μετά την μάχη του Μαραθώνα ο ιστορικός Ηρακλείδης από τον Πόντο ιστορεί ότι ο δρομοκήρυκας που έτρεξε από το Μαραθώνα προς την Αθήνα ήταν ο Θέρσιππος, καταγόμενος από τον αρχαίο δήμο των Ερωέων, αν και ο ίδιος είναι επιφυλακτικός γιατί οι σύγχρονοι ή οι προγενέστεροί του θέλουν όχι το Θέρσιππο αλλά τον Ευκλή, ο οποίος τρέχοντας "συν τοις όπλοις θερμόν από της μάχης και ταις θύραις εμπέσοντα των πρώτων τοσούτον μόνον ειπείν, χαιρείτε και χαίρομεν, είτ΄αυθύς εκπνεύσαι".

Ο ίδιος προβληματισμός ανακύπτει και κατά το 2ο μ.Χ. αιώνα (700 χρόνια μετά τη μάχη), όταν ο Λουκιανός αναφέρει το περιστατικό συγκεκριμένα με ήρωα τον Φιλιππίδη(=φίλος των ίππων). Την ιστορική πληροφορία του Ηροδότου ως πρός τον αγγελιοφόρο προς τη Σπάρτη, την αντιγράφει και ο "περιηγητής" Παυσανίας, αλλά ονομάζει τον ημεροδρόμο Φιλιππίδη, όπως και ο Λουκιανός, και όχι Φειδιπίδη όπως τον αποκαλεί ο Ηρόδοτος.

Τι λέει η λαογραφία για τον αγγελιοφόρο

Μέσα από τη λαϊκή παράδοση, ο προφορικός λόγος διέσωσε το γεγονός, αν και ορισμένοι θέλουν να είναι δημιούργημα των χρόνων της Τουρκοκρατίας και μάλιστα λέγεται ότι έτρεξαν δύο αγγελιοφόροι να φέρουν την είδηση στην Αθήνα. Ο ένας έτρεξε καβαλάρης αλλά δεν έφτασε ποτέ στον προορισμό του, ο άλλος πεζός και αρματωμένος. Ο καβαλάρης πήγε από το Χαλάνδρι, ο πεζός από τη Σταμάτα. Καθώς τον είδαν οι γυναίκες έτρεξαν κοντά του: "Σταμάτα, του φώναξαν, σταμάτα ...Τέλος φθάνει στο Ψυχικό... Το πρώτο χωριό το ονόμασαν Σταμάτα (=γιατί σταμάτησε ο αγγελιοφόρος) το δεύτερο Ψυχικό γιατί πήγε να ξεψυχήσει ο πτεροπόδαρος...

Eύλογα είναι τα ερωτήματα και οι αμφιβολίες που προβάλλουμε στο γεγονός του αγγελιοφόρου, γιατί μας χωρίζει μια τεράστια χρονική απόσταση (2500 χρόνια) αλλά και μια διαφορετική αντίληψη ιδεολογίας και κρίνουμε τα γεγονότα, σήμερα, ανάλογα με το τι είναι πρακτικό και ωφέλιμο. 



Γιατί δεν το αναφέρει ο Ηρόδοτος;

Φαίνεται ότι στις αφηγήσεις του ο Ηρόδοτος παράβλεψε το γεγονός γιατί το θεώρησε ασήμαντο ή γιατί οι σύγχρονοι του ή και ο ίδιος δεν του απέδωσαν την ενδεικτική σημασία την οποία εμείς σήμερα του αποδίδουμε. Πιστέυουμε ότι η ιστορική αυτή παράλειψη δεν προσβάλλει την αξιοπιστία του συγγραφέα, αλλά αντίθετα τη δυναμώνει γιατί το περιστατικό δεν είναι μοναδικό και ανεπανάληπτο μέσα στο χώρο και στο χρόνο της ελληνικής ιστορίας. Στην ιστορική συνείδηση του Ηροδότου ή και των σύγχρονών του η απόσταση αυτή των 34 χιλιόμετρων (Μαραθώνας-Αθήνα) ήταν μηδαμινή μπρος στο κατόρθωμα του ημεροδρόμου Φειδιππίδη επισήμου αγγελιοφόρου του στρατεύματος των Ελλήνων ο οποίος έτρεξε την απόσταση Αθήνα-Σπαρτη, 1140 στάδια (230χλμ) σε δύο ημέρες, ενώ την ίδια απόσταση μετά τη μάχη έτρεξαν δύο χιλιάδες οπλίτες Σπαρτιάτες σε τρεις ημέρες. Τέτοια δρομικά κατορθώματα θαυμαστά και συγχρόνως αμφιλεγόμενα για την εποχή μας ήταν φαινόμενα ασήμαντα και συνηθισμένα κατά την αρχαιότητα.

Γιατί πεθαίνει κατά τον τερματισμό ένας δοκιμασμένος αγγελιοφόρος;

Το φαινόμενο ότι εδώ πεθαίνει ο άγγελος της νίκης κατά τον τερματισμό δεν είναι μοναδικό, το συναντάμε και στις Πλαταιές. Η ερευνητική διαδικασία θα πρέπει να στραφεί κάτω από ποιες σωματικές, ψυχικές, εδαφικές και κλιματολογικές συνθήκες έτρεξε αυτός ο δρομέας. Εάν λάβουμε υπόψη ότι η μάχη τελείωσε μεσημέρι και μήνα Σεπτέμβρη, τρέχοντας οπλισμένος σε συνεχή μυική ένταση μέσα από δύσβατους δρόμους όπου πάση θυσία και με παρατεταμένη αγωνία έπρεπε να μεταφερθεί το μεγαλύτερο μήνυμα της ζωής του όσο το δυνατό σε συντομότερο χρόνο, τότε οι φορτίσεις που δέχεται το αναπνευστικό σύστημα δικαιολογούν το θάνατο του αγγελιοφόρου.

Γιατί έτρεξε με τα όπλα του;

Από τις αναφορές των συγγραφέων βεβαιωνόμαστε ότι ήταν νομικά και ηθικά υποχρεωμένος ο αγγελιοφόρος να τρέχει οπλισμένος μετά τη μάχη, για να φέρει το μήνυμα, γιατί διαφορετικά, αναφορικά με την εγκυρότητα του μηνύματος, οι άρχοντες της πολιτείας, όταν τον αντίκρυζαν, θα το εξελάμβαναν ως "ριψασπίδα" ή "Τρεσάντα" ατιμασμένο δηλ. άτομο, που θα είχε πετάξει τα όπλα του και θα είχε εγκαταλείψει.

Είχε αγγελιοφόρο το στράτευμα των Ελλήνων;

Δεν υπήρχε στράτευμα Ελληνικό ή και βαρβαρικό κατά τις εξορμήσεις του που να μην συνοδεύεται από ένα δρομοκήρυκα-αγγελιοφόρο με σκοπό την επικοινώνια με τον έξω κόσμο.

Γιατί δεν χρησιμοποίησε ίππο κατά τη δοκιμασία του;

Εύλογη η απορία στην οποία η αδέκαστη θέση της ιστορίας αντιπαραθέτει την ιστορική αλήθεια. Πρώτον οι Αθηναίοι στο Μαραθώνα σκόπιμα δεν είχαν ιππικό και δεύτερο και σπουδαιότερο γιατί κατά τον Φιλόστρατο ήταν απαγορευμένο στους ημεροδρόμους να χρησιμοποιούν ίππους, ώστε διερχόμενοι να μην γίνονται αισθητοί από τον εχθρό. Η αναφορά της ύπαρξης του αγγελιοφόρου είναι διάχυτη σε όλες τις διαχρονικές ιστορικές μαρτυρίες των συγγραφέων, καθώς επίσης και τη λαογραφία, όπου συγκλίνουν και εστιάζουν το γεγονός στο χώρο της πραγματικότητας. Ειδικότερα ο Λουκιανός αναφέρεται στον ήρωα Φιλιππίδη και το κατορθωμά του, ενώ ο Παυσανίας συμφωνεί ως προς το όνομα του αγγελιοφόρου αλλά δεν αναφέρει το κύριο περιστατικό. Από τις ιστορικές αναφορές που παραθέσαμε καταλήγουμε αβίαστα στο συμπέρασμα ότι το μήνυμα της Ελληνικής νίκης μεταφέρεται στην Αθήνα από τον ημεροδρόμο, εφόσον γνωρίζουμε ότι ήταν αναγκαίος ο αγγελιοφόρος στη λειτουργία του στρατέυματος, και συγκλίνουμε στο ότι πρέπει να είναι ο Φειδιππίδης αφού μόνο αύτος αναφέρεται ως επίσημος δρομοκήρυκας των Ελλήνων.

Σε καμία περίπτωση δεν θα συμφωνήσουμε ότι πρόκειται για ανύπαρκτο πρόσωπο ή διακοσμητικό στοιχείο των μεταγενεστέρων του Ηροδότου συγγραφέων με σκοπό την ωραιοποίηση της μάχης, η οποία δεν χρειάζεται φτιασίδια γιατί η πράξη των Μαραθωνομάχων είναι αυτή καθ'αυτή μοναδική και ανεπανάληπτη.

Άλλωστε θα ήταν ανεξήγητη η στάση του Μιλτιάδη, αν δεν έστελνε ευθύς μετά τη μάχη το μήνυμα προς το άστυ, ώστε αυτό θα ισοδυναμούσε με αμφιβολία για την ίδια τη νίκη.

Εφόσον λοιπόν στην ιστορία υπήρξε νίκη στο Μαραθώνα, υπήρξε και αγγελιοφόρος της νίκης>>.

Θωμάς Γιαννάκης

Καθηγητής της Ιστορίας του Αθλητισμού στο Πανεπιστήμιο Αθηνών

Σάββατο 2 Νοεμβρίου 2013

Ο ρόλος της Άσκησης στην πρόγνωση του Σακχαρώδη Διαβήτη

Ο ρόλος της Άσκησης στην πρόγνωση του Σακχαρώδη Διαβήτη 

   
 
Ο σακχαρώδης διαβήτης είναι ένα μεταβολικό νόσημα, στο οποίο παρουσιάζεται αδυναμία του οργανισμού να παράγει ινσουλίνη. Η ινσουλίνη είναι μία ορμόνη που παράγεται από το πάγκρεας και ρυθμίζει την είσοδο της γλυκόζης στα κύτταρα. Έτσι, όταν αυτή απουσιάζει ή δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί η γλυκόζη συσσωρεύεται στο αίμα και εμφανίζεται ο σακχαρώδης διαβήτης. Μια από της σημαντικότερες παραμέτρους στην πρόληψη της εμφάνισης του διαβήτη, μετά από τη διατροφή ασφαλώς, είναι η άσκηση. Η φυσική δραστηριότητα αποτελεί ένα σημαντικό όπλο στην ενδυνάμωση του οργανισμού. Μεταξύ των εφοδίων που προσφέρει στο σύγχρονο άνθρωπο είναι και η βελτίωση της καύσης των τροφών από τον οργανισμό.