blank '/> Εν Σώματι Υγιεί - Α.Σ. ΑμεΑ Βέροιας: Οκτωβρίου 2013

Τετάρτη 30 Οκτωβρίου 2013

Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Μπάσκετ για Άτομα με Νοητική Υστέρηση: Στην 4η θέση η Ελλάδα!




   Ακόμα μία μεγάλη επιτυχία για τον αγωνιστικό αθλητισμό ΑμεΑ σημειώθηκε ανήμερα της εθνικής επετείου! Η Ελλάδα κατέκτησε την 4η θέση στo Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Καλαθοσφαίρισης Νοητικής Αναπηρίας που πραγματοποιήθηκε από τις 20 έως τις 28 Οκτωβρίου 2013 στην Άγκυρα της Τουρκίας.
   Η Ελληνική ομάδα, την προτελευταία  ημέρα των αγώνων, έχασε στον μικρό τελικό από την Αυστραλία με 59-51.
   Η Ελλάδα μαζί με τις Γαλλία και Πορτογαλία ήταν στον Α' όμιλο τις οποίες αντιμετώπισε και στον α' γύρο. Από την Γαλλία έχασε με 62-40, ενώ από την Πορτογαλία έχασε 82-35. Στον β' γύρο αντιμετώπισε την Πολωνία την οποία νίκησε με 64-38 και στον επόμενο αγώνα έχασε πάλι από την ανώτερη Πορτογαλία με 78-36.
  Στον τελικό νικήτρια αναδείχθηκε η Πορτογαλία η οποία ήταν σαφώς ανώτερη και κέρδισε την Γαλλία με 56-37.
   Η τελική κατάταξη Πορτογαλία, Γαλλία, Αυστραλία, Ελλάδα, Πολωνία και Τουρκία.

 Οι αθλητές που επέλεξε  ο Ομοσπονδιακός προπονητής  Αντώνης Μακρής και αγωνίσθηκαν  με τα Ελληνικά χρώματα στο τουρνουά ήταν:

 Καλαϊτζής Ιωάννης - ΕΛΠΙΔΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
 Πετράς Γαληνός - ΕΛΠΙΔΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
 Νικολαΐδης Ευστράτιος - ΕΛΠΙΔΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
 Μακρίδης Γεώργιος - ΔΟΞΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΘΡΑΚΗΣ
 Αρχοντίδης Μιχαήλ - ΔΟΞΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΘΡΑΚΗΣ
 Μπαμπαλης Ιωάννης - ΕΙΔΙΚΗ ΟΛΥΜΠΙΑΔΑ
 Καρλαγάνης Χρυσοβαλάντης - ΕΙΔΙΚΗ ΟΛΥΜΠΙΑΔΑ
 Στογιαννίδης Παράσχος - ΕΙΔΙΚΗ ΟΛΥΜΠΙΑΔΑ
 Βελόνιας Στυλιανός - ΕΙΔΙΚΗ ΟΛΥΜΠΙΑΔΑ
 Νικολαΐδης Μάριος - ΕΙΔΙΚΗ ΟΛΥΜΠΙΑΔΑ
 Τσελέπας Νεκτάριος - ΔΟΞΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΘΡΑΚΗΣ
 Ζωγραφάκης Θρασύβουλος - ΕΙΔΙΚΗ ΟΛΥΜΠΙΑΔΑ

   Αρχηγός αποστολής ήταν η κα Θωμαή Θεοδωρίδου, μέλος του Δ.Σ. της Ε.Α.ΟΜ.ΑμεΑ, η οποία δήλωσε για τη συμμετοχή της Ελλάδας: «Η κατάκτηση της 4ης θέσης σε μια διοργάνωση που το επίπεδο ήταν εξαιρετικά υψηλό είναι σπουδαίο γεγονός, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι αθλητές μας  πάλεψαν όλους τους αγώνες μέχρι το τέλος, στηριζόμενοι περισσότερο στην τεχνική και στην εμπειρία τους.»



Δευτέρα 28 Οκτωβρίου 2013

Ο Homer Simpson Διαιτητής στο Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου 2014!




   Ο δημοφιλής χαρακτήρας επιστρέφει δυναμικά αυτή την φορά πρωταγωνιστεί σε προσεχές επεισόδιο της σειράς, ως Διαιτητής FIFA στο Παγκόσμιο Κύπελλο της Βραζιλίας. Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που ο Όμηρος διαιτητεύει καθώς και σε προηγούμενο επεισόδιο εμφανίστηκε ως διαιτητής και μάλιστα απέβαλλε τον Ρονάλντο (φωτό 1).

Ο Όμηρος, ως επιρρεπής στα λάθη, φημίζεται για τις καταστροφικές αποφάσεις που έχει πάρει κατά καιρούς, αλλά να γίνει διαιτητής φαίνεται να είναι η τέλεια επιλογή!

Οι υπεύθυνοι του τηλεοπτικού καναλιού FOX που έχουν τα δικαιώματα της σειράς, λένε ότι ο ήρωας από το Σπρίνγκφιλντ, θα έρθει αντιμέτωπος με Νοτιοαμερικάνους γκάνγκστερ που προσπαθούν να το επηρεάσουν να «στήσει» αγώνες του Παγκοσμίου Κυπέλλου!

Το επεισόδιο ακολουθεί την διάσημη οικογένεια στο ταξίδι της στην Βραζιλία, όπου η ειλικρίνεια και η τιμιότητα του Ομήρου, έρχεται αντιμέτωπη με την πιο αριστοτεχνική εγκληματική οργάνωση ανάμεσα σε αυτές που στήνουν αγώνες στην Νότια Αμερική.

Το σενάριο όμως δεν είναι και πολύ βολικό για την FIFA, που μαστίζεται από ισχυρισμούς και περιπτώσεις διαφθοράς και στημένων αγώνων, αλλά η FOX υποστηρίζει ότι στην πραγματικότητα, θα βοηθήσει το ποδόσφαιρο, ειδικά στην Νότια Αμερική

Πράγματι, το δίκτυο έχει εξασφαλίσει ήδη τα τηλεοπτικά δικαιώματα και του επόμενου Παγκοσμίου Κυπέλλου το 2018 στην Ρωσία και πιστεύει ότι με αυτό το επεισόδιο θα «ανοίξει την όρεξη» και σε άλλους.

Ο Όμηρος και τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας Simpson, θα προωθήσουν μια νέα σειρά εμπορευμάτων εμπνευσμένη από το ποδόσφαιρο για ομάδες όπως η Μπαρτσελόνα, η Μπόκα, η Ζενίτ και η Κορίνθιανς οι οποίες έχουν υπογράψει ήδη εταιρική σύμβαση.

Πηγές: metro.co.uk
           dailymail.co.uk





Παρασκευή 25 Οκτωβρίου 2013

Κάθε ποδοσφαιρικό γήπεδο πρέπει να έχει δυνατότητες αντιμετώπισης ιατρικού επείγοντος περιστατικού



   Τα τελευταία χρόνια έχουν προβληθεί πολλά περιστατικά αιφνίδιων καρδιακών ανακοπών, με πιο πρόσφατη αυτών τον Fabrice Muamba, που επέζησε χάρη στην άμεση φροντίδα από τον ιατρό της ομάδας του που συμμετείχε στον πάγκο (παρότι η καρδιά του σταμάτησε για πάνω από μία ώρα). Κάθε ποδοσφαιρικό γήπεδο στον κόσμο πρέπει να έχει έτοιμο εξοπλισμό αντιμετώπισης επείγοντος περιστατικού ώστε να βοηθήσει παίκτες που θα μπορούσαν να εμφανίσουν το ίδιο πρόβλημα όπως ο πρώην ποδοσφαιριστής Fabrice Muamba.

   Τα ιατρικά επείγοντα απειλητικά για τη ζωή περιστατικά είναι ασυνήθη αλλά συμβαίνουν στο ποδοσφαιρικό γήπεδο. Οι κατάλληλες στρατηγικές πρόληψης, σχεδιασμός ιατρικού επείγοντος και ταχεία πρόσβαση σε ιατρικό εξοπλισμό απαιτούνται για να προληφθούν καταστροφικά αποτελέσματα.

   Με σταθερή αφοσίωση στην ασφάλεια των παικτών κατά τη διάρκεια του ποδοσφαίρου, το άρθρο παρουσιάζει την Τσάντα Ιατρικού Επείγοντος Περιστατικού της FIFA και 11 Βήματα για την πρόληψη του αιφνίδιου καρδιακού θανάτου. Οι συστάσεις αυτές έχουν στόχο να δημιουργήσουν διεθνείς προδιαγραφές για την ετοιμότητα του ιατρικού επείγοντος και την ιατρική ανταπόκριση σε σοβαρές ή καταστροφικές βλάβες στο ποδοσφαιρικό γήπεδο.

   Σε ένα στοίχημα να αυξηθεί η ποιότητα της αντίδρασης του πάγκου στο επείγον, και να βοηθηθούν τα ιατρικά επιτελεία στην παροχή σταθερής δυνητικά σωτήριας βοήθειας παντού, το Ερευνητικό Κέντρο Ιατρικής Αξιολόγησης της FIFA, έχει δημιουργήσει μια ιατρική τσάντα επειγόντων (FMEB), με τη βοήθεια διεθνούς πάνελ ειδικών, που αποτελείται από ειδικούς νευρολόγους, καρδιολόγους, χειρούργους ορθοπεδικούς, αθλητίατρους και ειδικούς στην επείγουσα ιατρική.

   Η FMEB περιλαμβάνει ένα λειτουργικό σύνολο σημαντικού αλλά γενικού εξοπλισμού υλικών και φαρμάκων- από προστατευτικά, επιθέματα τραυμάτων, υλικά για τη διαχείριση αεραγωγού, σανίδα ακινητοποίησης σπονδυλικής στήλης και υποστήριξης αναπνοής, απινιδωτές και άλλες συσκευές για την διαχείριση της κυκλοφορίας, φάρμακα από επινεφρίνη έως αναλγητικά, και γενικές ιατρικές προμήθειες- που μπορούν να χρησιμοποιηθούν παντού στον κόσμο, σε ερασιτεχνικό και επαγγελματικό επίπεδο, στην προπόνηση και σε διαγωνιστικό επίπεδο. Μετά από απόφαση του συμβουλίου της FIFA το 2012, η FMEB έχει αποσταλεί σε όλες τις ομοσπονδίες μέλη της FIFA από τον περασμένο Ιούνιο.

   Σαν μέρος του προγράμματος πρόληψης, το Ερευνητικό Κέντρο Ιατρικής Αξιολόγησης της FIFA, έχει επίσης δημιουργήσει το πρόγραμμα "11 Βήματα για την πρόληψη του αιφνίδιου καρδιακού θανάτου" (και άλλες απειλητικές για τη ζωή καταστάσεις).

Το πρωτόκολλο των 11 βημάτων εστιάζει σε:
  • Πρόληψη μέσω ελέγχου για να εντοπισθούν οι αθλητές με προϋπάρχουσες νόσους που τους καθιστούν πιο ευάλωτους σε μεγάλους τραυματισμούς ή αιφνίδιο θάνατο.
  • Σχεδιασμός με επαρκή εκπαίδευση και θεωρημένο σχέδιο αντιμετώπισης επείγοντος
  • Προετοιμασία πριν τον αγώνα που περιλαμβάνει την FMEB, και μια ιατρική ομάδα σε επιφυλακή και πλήρως εξοπλισμένο ασθενοφόρο.
  • Άμεση εφαρμογή του ιατρικού σχεδίου τη στιγμή που καταρρέει παίκτης στο γήπεδο.
   Τα πρώτα τρία βήματα περιλαμβάνουν ηλεκτροκαρδιογράφημα και άλλες εξετάσεις ελέγχου, το 4 βήμα καλύπτει την εκπαίδευση του ιατρικού προσωπικού , τα βήματα 5 έως 7 ασχολούνται με την ετοιμότητα κατά την διάρκεια του παιχνιδιού , και τα τελευταία 4 βήματα παραθέτουν διαδικασίες αξιολόγησης και θεραπείας παικτών που καταρρέουν στο γήπεδο.

   Και η FMEB και τα 11 βήματα της FIFA είναι μέρος μιας ευρύτερης προληπτικής φυσιολογίας που προάγει την ασφάλεια των παικτών και το ποδόσφαιρο σαν υγιεινή ψυχαγωγική δραστηριότητα. Η εκπαίδευση του ιατρικού και παραϊατρικού προσωπικού, προπονητών, φυσιοθεραπευτών, διαιτητών και γυμναστών είναι βασικά τμήματα αυτής της διαδικασίας.

Πηγή: Ελληνικό Ινστιτούτο Καρδιαγγειακών Νοσημάτων

Πρωτότυπο στα Αγγλικά: 
The FIFA medical emergency bag and FIFA 11 steps to prevent sudden cardiac death: setting a global standard and promoting consistent football field emergency care
Jiri Dvora et al(2013): British Journal of Sports Medicine (Br J Sports Med doi:10.1136/bjsports-2013-092767)




Πέμπτη 24 Οκτωβρίου 2013

Ανακύκλωση Αθλητικών Παπουτσιών

Έλα και «Αστα να τρέξουν ξανά»
    Ο Κλασικός Μαραθώνιος της Αθήνας και η «Ινστιτούτο Ομάδα για τον Κόσμο» καλούν όλους τους δρομείς και όχι μόνο να συμμετάσχουν ενεργά στο πρόγραμμα ανακύκλωσης –επαναχρησιμοποίησης αθλητικών παπουτσιών με το σύνθημα «Άστα να τρέξουν ξανά». Μια δράση που αποτελεί θεσμό σχεδόν σε όλους τους μεγάλους μαραθωνίους του εξωτερικού εφαρμόζεται από φέτος και στην Ελλάδα με περιβαλλοντικό και κοινωνικό σκοπό.

   Όλοι οι δρομείς έχουν σε κάποιο ράφι αθλητικά παπούτσια που δεν χρησιμοποιούν. Αντί να καταλήξουν μετά από χρόνια στα σκουπίδια έχουν πλέον την ευκαιρία να τα φέρουν –με την προϋπόθεση να είναι προς χρήση- στην EXPO στo κλειστό του TAEKBONTO από 7-9/11 ή την ημέρα του αγώνα (10/11) στο Sponsors Village προκειμένου οι εθελοντές της «Ομάδα για τον κόσμο» να τα συλλέξουν σε ειδικούς κάδους. Στη συνέχεια αφού αξιολογηθεί η κατάστασή τους θα προωθηθούν σε ομάδες συνανθρώπων μας που τα έχουν ανάγκη όχι μόνο για να τρέξουν και να αθληθούν αλλά και να τα χρησιμοποιήσουν στην καθημερινότητά τους. Η όλη προσπάθεια καθώς και η συλλογή όπως και το που διοχετευτούν θα ανακοινωθούν επίσημα μετά το τέλος του προγράμματος.

    Το περιβαλλοντικό πρόγραμμα του Κλασικού Μαραθωνίου της Αθήνας στο οποίο εντάσεται και η δράση “Άστα να τρέξουν ξανά” και διοργανώνουν από κοινού ο ΣΕΓΑΣ και η μη κυβερνητική οργάνωση “Ινστιτούτο Ομάδα για τον κόσμο” έχει λάβει διεθνή αναγνώριση από τα Ηνωμένα Έθνη και τρέχει “χέρι-χέρι” με την προστασία του Κλίματος

Πηγή: RunningNews

Σάββατο 19 Οκτωβρίου 2013

Μεταβολες στον οργανισμο μας κατα τα πρωτα 30 λεπτά αεροβιας ασκησης


   Η αερόβια άσκηση έχει αποδειχτεί ότι είναι εξαιρετικά ωφέλιμη για την υγεία μας. Δείτε παρακάτω αναλυτικά τους μηχανισμούς και τις μεταβολές στον οργανισμό μας κατά τα πρώτα 30 λεπτά συνεχόμενης αερόβιας άσκησης

Στo πρώτo λεπτό 
   Όταν ασκούμαστε οι μύες χρησιμοποιούν τριφωσφορική αδενοσίνη (ATP), ένα οξύ που παράγεται στο σώμα μετά τη λήψη της τροφής. Επομένως όλη αυτή η ενέργεια που έχουμε οφείλεται στη μετατροπή της ΑTP σε ένα άλλο συστατικό, τη διφωσφορική αδενοσίνη (ADP).
Τα πρώτα 90''
   Προκειμένου να απελευθερώσουν περισσότερη ATP, τα κύτταρα διασπούν το γλυκογόνο, ένα είδος καυσίμου που αποθηκεύεται στους μύες. Επίσης, τα κύτταρα απομακρύνουν τη γλυκόζη από το αίμα (γι' αυτό και η άσκηση θεωρείται ιδανική για τη βελτίωση των τιμών του σακχάρου). Το σώμα καταναλώνει περισσότερη γλυκόζη και οι μύες απελευθερώνουν λακτικό οξύ. Η διαδικασία προκαλεί το γνώριμο αίσθημα καψίματος στους μυς, το οποίο στέλνει στον εγκέφαλο το μήνυμα πως το σώμα είναι σε κατάσταση εγρήγορσης.

Στα επόμενα λεπτά (2'-10')
   Η καρδιά σας αρχίζει να χτυπά γρήγορα και να οδηγεί το αίμα κατευθείαν στους μυς.
Για να κάνετε καλύτερη χρήση γλυκόζης, οι μύες σας χρειάζονται την εισροή οξυγόνου. Γι' αυτό και οι ανάσες σας γίνονται πιο γρήγορες.Καθώς τρέχετε, ο γλουτιαίος μυς, τα πόδια και ο κορμός σάς βοηθούν να παραμείνετε ευθυτενείς, να ελέγχετε το βάδισμά σας και να έχετε μεγαλύτερο διασκελισμό. Αρχίζετε να καίτε θερμίδες (οι δρομείς καταναλώνουν γύρω στις 100 για κάθε 1.600 μέτρα), μαζί με εκείνες που έχουν αποθηκευτεί στο σώμα ως λίπος. Όλη αυτή η ενεργοποίηση του γλυκογόνου και του οξυγόνου αυξάνει τη θερμοκρασία του σώματος. Το κυκλοφορικό σύστημα αντιδρά στέλνοντας το αίμα προς την επιφάνεια του δέρματος, δίνοντάς σας ένα υγιές χρώμα στα μάγουλα. Οι ιδρωτοποιοί αδένες αρχίζουν να απελευθερώνουν υγρασία για να σας προφυλάξουν από την υπερθέρμανση.

Μέσα σε 10'
   Αν έχετε καλή φυσική κατάσταση, τα αποθέματα της ATP στους μυς επαρκούν, οπότε το σώμα σας είναι σε θέση να μεταφέρει οξυγόνο και γλυκόζη με αποτέλεσμα να καίτε συνεχώς λίπος.
Αν δεν είστε γυμνασμένοι, το σώμα σας δεν μπορεί να ακολουθήσει τους γρήγορους ρυθμούς της διαδικασίας, με αποτέλεσμα κάθε λεπτό να σας φαίνεται αιωνιότητα.
Μετά από 30'
   Καθώς χαλαρώνετε και αρχίζετε να βαδίζετε, ο ρυθμός της αναπνοής επανέρχεται στα φυσιολογικά επίπεδα. Αισθάνεστε γεμάτοι ενέργεια, ενώ η ψυχολογία σας βελτιώνεται. Ο εγκέφαλός σας απελευθερώνει τη χημική ουσία ντοπαμίνη, η οποία θεωρείται η ορμόνη της ευτυχίας.Πιθανότατα να μη θέλετε να μασήσετε κάτι γλυκό, αν όμως σας έρθει η όρεξη για σοκολάτα, μην αντισταθείτε στον πειρασμό. Με την άσκηση δημιουργείται αρκετός χώρος στην αποθήκη του γλυκογόνου, οπότε οι επιπλέον θερμίδες δεν πρόκειται να μετατραπούν σε λίπος.

Πηγή: RunningNews

Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2013

Σωματική Άσκηση στην Τρίτη Ηλικία

Σωματική Άσκηση στην Τρίτη Ηλικία


«Γηράσκω δ’ αεί πολλά διδασκόμενος…». Η φράση αυτή πρωτοειπώθηκε από τον Σόλωνα τον Αθηναίο, ενός από τους 7 Σοφούς του αρχαίου κόσμου, τον 6ο αιώνα π.Χ. Σε συνδυασμό με το «Νους υγιής εν σώματι υγιή» θα μπορούσε να προκύψει το «Γηράσκω αεί….γυμναζόμενος…», κάτι το οποίο εκτός από επίκαιρο, είναι και επιτακτική ανάγκη για όλους και ειδικά για τα άτομα που διανύουν την 6η, 7η ακόμα και 8η δεκαετία της ζωής τους. 

   Οι σύγχρονες θεωρίες που αναφέρονται στην γήρανση του οργανισμού υποστηρίζουν ότι αυτή είναι μια φυσιολογική και όχι παθολογική εξέλιξη. Οι θεωρίες αυτές ενοχοποιούν ως αιτίες του γήρατος τη δράση των ελεύθερων ριζών οξυγόνου στα κύτταρα, μεταβολές στο γενετικό υλικό, έκπτωση της λειτουργίας του νευροενδοκρινικού συστήματος, μεταβολές της πρωτεϊνοσύνθεσης, διαταραχές του συνδετικού ιστού σε μοριακό επίπεδο, καθώς και διαταραχές των ανοσοποιητικών μηχανισμών. 

   Αλλά γιατί να ασκείται κάποιος σε αυτήν την ηλικία; Η τακτική άσκηση μπορεί να επιβραδύνει τη φυσιολογική ακαμψία που συνδέεται με τη γήρανση των μυών, των τενόντων, των συνδέσμων, των οστών και των αρθρώσεων διατηρώντας την ευκινησία, την δύναμη και τον συντονισμό των μυών, καθώς και την ισορροπία περιορίζοντας των κίνδυνο πτώσεως. Επίσης συμβάλλει στην βελτίωση της αερόβιας ικανότητας, στην ελάττωση της καρδιακής συχνότητας ηρεμίας, στην αύξηση της ζωτικής χωρητικότητας των πνευμόνων, στην μείωση του σωματικού λίπους, στην αύξηση της ικανότητας παραγωγής σωματικού έργου και στην μείωση της αρτηριακής πίεσης επί υπέρτασης. Η σύγχρονη ιατρική επιστημονική έρευνα τονίζει τη σημασία της καλής φυσικής άσκησης, σαν μέρος της προληπτικής ιατρικής για όλες τις ηλικίες. 

   
Ποτέ δεν είναι αργά να αρχίσετε να απολαμβάνετε τα οφέλη της υγείας από την τακτική άσκηση. Σωματική άσκηση λοιπόν, όχι για μακροζωία, αλλά για βελτίωση της ποιότητας ζωής και για να έχετε πάντα αίσθημα ευεξίας και ζωντάνιας στην καρδιά και την ψυχή σας.




Καραϊωσήφ Αλέξανδρος Μ. Res.
Καθηγητής Ειδικής Φυσικής Αγωγής

Δευτέρα 14 Οκτωβρίου 2013

Τύφλωση και Φυσική Αγώγή

Το παρακάτω κείμενο αποτελεί ομιλία στρογγυλής τραπέζης με θέμα:

 «Ο καθηγητής Ειδικής Φυσικής Αγωγής στην εκπαίδευση και τον επαγγελματικό χώρο», το οποίο διεξήχθη στο «4ο Πανελλήνιο Συνέδριο Θεραπευτικής Γυμναστικής και 2η Ημερίδα Ειδικής Φυσικής Αγωγής» (19-21 Νοεμβρίου 2010).


Ως τύφλωση ορίζεται η αδυναμία του οπτικού συστήματος να συλλάβει, να επεξεργαστεί και να ταξινομήσει οπτικά ερεθίσματα που οδηγούν στη δημιουργία οπτικών παραστάσεων. Το άτομα με τύφλωση έχουν δυσκολία στην απόκτηση εμπειριών κατά τη διαδικασία μάθησης που οδηγεί στη δυσκολία αυτονομίας ασκώντας κάποιο βιοποριστικό επάγγελμα. Συγκεκριμένα για την Ελλάδα, τυφλός θεωρείται κάποιος όταν η οπτική του οξύτητα είναι μικρότερη από το 1/20 με την καλύτερη δυνατή διόρθωση (Κρουσταλλάκης, 1995).
Τα αίτια της τύφλωσης παραμένουν άγνωστα αν και κατατάσσονται σε δύο μεγάλες κατηγορίες:
α) Κληρονομικά (διαταραχές του οπτικού νεύρου κ.α.)
β) Επίκτητα (μολυσματικές ασθένειες κ.α.).


Η τύφλωση και οι οπτικές δυσλειτουργίες είναι μια κατάσταση που δε γνωρίζει κοινωνικές και οικονομικές τάξεις. Η συχνότητα εμφάνισης είναι μεγαλύτερη στις υπό ανάπτυξη χώρες από ότι στις αναπτυγμένες. Στην Ελλάδα υπάρχουν περίπου 9000 άτομα με τύφλωση (≈1%ο του γενικού πληθυσμού).

Τα άτομα με τύφλωση δεν μπορούν να συμμετέχουν σε διαδικασίες μάθησης που έχουν ως βάση την όραση και την οπτική ανατροφοδότηση. Για το λόγο αυτό είναι απαραίτητη η χρησιμοποίηση άλλων αισθητικών οδών και ειδικών παιδαγωγικών μέσων για την εκπαίδευσή τους. Όσον αφορά την Φυσική Αγωγή (Φ.Α.), είναι εξέχουσας σημασίας, για την ολοκλήρωση της γενικής κινητικότητας και των κινητικών δεξιοτήτων.
Η άριστη αισθητηριακή αντίληψη, η οργάνωση και ολοκλήρωση της στον εγκέφαλο και η έκφραση της είναι τα τρία απαραίτητα στοιχεία για την απόκτηση της γνώσης. Προβλήματα όρασης, όπως η μειωμένη αισθητηριακή αντίληψη και απόκτηση ερεθισμάτων από το περιβάλλον καθώς και η έλλειψη επαρκούς ανατροφοδότησης, καθιστούν την απόκτηση της γνώσης μια πολύπλοκη και χρονοβόρα διαδικασία.
Οι κυριότερες οπτικές βλάβες και δυσλειτουργίες είναι:
·        Τύφλωση και αμβλυωπία (συγγενής ή επίκτητη)
·        Διαθλαστικές δυσλειτουργίες (μυωπία, αστιγματισμός)
·  Διαταραχές της οφθαλμικής κινητικότητας (στραβισμός, αλληθωρισμός, ετεροφορία, νυσταγμός)
· Διαταραχές της αίσθησης των χρωμάτων/ φωτοφοβία (αχρωματοψία, δυσχρωματοψία)
·        Άλλες παθήσεις (γλαύκωμα, οπισθοφακική ινοπλασία).

Για την πρόληψη της τύφλωσης και των οπτικών διαταραχών είναι σημαντικό να γίνεται αρχικά πρόληψη γενετικών ανωμαλιών, εμβολιασμός, έγκαιρη διάγνωση και θεραπεία και πρόληψη ατυχημάτων στο σπίτι και στο σχολείο (Αγγελοπούλου-Σακαντάμη, 2002).
Από τη γέννηση μας δεχόμαστε οπτικά ερεθίσματα. Μέχρι την ηλικία των δύο ετών, η όραση και η οπτική ανατροφοδότηση έχουν το σημαντικότερο ρόλο στην ανάπτυξη των κινητικών προτύπων, δεξιοτήτων, αντίληψης της εικόνας του σώματος και ισορροπίας. Λόγω έλλειψης όρασης, η αλληλεπίδραση με το φυσικό περιβάλλον γίνεται με απτική εξερεύνηση και ανάπτυξη επιδέξιων χειρισμών από τα χέρια (Warren, 2005).   

    Απαραίτητη προϋπόθεση είναι ο σωστός έλεγχος των κινήσεων των χεριών, αλλά και η σωστή επεξεργασία των πληροφοριών από το περιβάλλον. Τα νήπια με τύφλωση παρουσιάζουν σημαντικές καθυστερήσεις στην έναρξη της αμφιχειρικής δραστηριότητας (
Fraiberg, 1977). Η κινητική ανάπτυξη γίνεται σταδιακά. Αρχικά με αντανακλαστικές και αργότερα με εκούσιες κινήσεις. Μέχρι τα δύο έτη, το παιδί έχει αναπτύξει ένα ευρύ φάσμα κινητικών δεξιοτήτων. Αυτό όμως δεν είναι δυνατόν να συμβεί σε νήπια με ελλιπή αισθητηριακή διέγερση, τα οποία καθυστερούν σημαντικά στην ανάπτυξη κινητικών δεξιοτήτων. Τα τυφλά παιδιά έχουν χαμηλά επίπεδα φυσικής κατάστασης,  λόγω μειωμένης κινητικότητας, αλλά και της υπερπροστασίας των γονέων τους  Ωστόσο τα τυφλά παιδιά είναι εξίσου ικανά με τα βλέποντα σε τεστ κινητικότητας, αλλά με χαμηλότερα επίπεδα παθητικής και ενεργητικής δραστηριότητας, λόγω έλλειψης εμπειριών αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον (Warren, 1994). Επίσης η οπτική ανατροφοδότηση συμβάλλει στην διατήρηση της στάσης του σώματος. Έλλειψη οπτικής ανατροφοδότησης προκαλεί αρνητικές συνέπειες  και στην ισορροπία (Nakata & Yabe, 2001) και επίδραση της, είναι περισσότερο εμφανής σε τυφλά άτομα, από ότι στα βλέποντα άτομα που για κάποιο λόγο έχουν απώλεια οπτικής ανατροφοδότησης (Karaiosif et al, 2005).


Η σχολική Φ.Α. στους μαθητές με τύφλωση έχει ως σκοπό να τους προσφέρει αυτοπεποίθηση, υγεία, Φ.Κ. και ψυχαγωγία. Το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών (Α.Π.Σ.) δίνει προτεραιότητα στην σωματική ανάπτυξη με παράλληλη ψυχική και πνευματική καλλιέργεια (Υπ.Ε.Π.Θ., 2004). Οι μαθητές με τύφλωση επιβάλλεται να συμμετέχουν στο μάθημα της Φ.Α. μαζί με τους μαθητές χωρίς  προβλήματα όρασης γιατί έχει αποδειχθεί ότι η μικτή εκπαίδευση έχει ευνοϊκή επίδραση στην κοινωνικοποίηση και ανεξαρτητοποίηση των τυφλών μαθητών. Ο Καθηγητής Φυσικής Αγωγής (Κ.Φ.Α) με τη σειρά του, οφείλει να είναι πλήρως ενημερωμένος σχετικά με την νοημοσύνη, την φυσική και ψυχολογική κατάσταση και το επίπεδο της λειτουργικής όρασης του μαθητή.
Οι προσαρμογές που μπορούν να γίνουν στο μάθημα της Φ.Α. για τη συμμετοχή μαθητών με προβλήματα όρασης είναι πολλές και ανάλογες με τον αριθμό των μαθητών με πρόβλημα όρασης, το χώρο και την υλικοτεχνική υποδομή που έχει στη διάθεσή του ο Κ.Φ.Α. Αρχικά πρέπει να γίνει εξοικείωση των μαθητών με τη σωματική άσκηση με απαραίτητες ασκήσεις ισορροπίας και προσανατολισμού. Να εκπαιδευθούν στο να χρησιμοποιούν την ανατροφοδότηση που λαμβάνουν από τις υπόλοιπες αισθήσεις και την κιναισθητική αντίληψη. Ο Κ.Φ.Α. είναι σημαντικό να δίνει δυνατές και καθαρές οδηγίες και  να «βάλει» κατά κάποιον τρόπο τον εαυτό του στη θέση του μαθητή.
Ο Κ.Φ.Α. πρέπει να τροποποιήσει τις δραστηριότητες και τον εξοπλισμό του σχολείου, όπου χρειάζεται και να εισάγει ηχητικά σήματα και σχοινιά καθοδήγησης για το τρέξιμο.
Πιο συγκεκριμένα θα πρέπει:
·        Οι χώροι καθοδήγησης να είναι καθαροί από εμπόδια.
·        Να γίνεται χρήση αφής για υπόδειξη κίνησης και χρήση υποστήριξης από τον βραχίονα, όπου είναι απαραίτητο.
·     Να γίνεται χρήση πολλών και πολύ περιγραφικών προφορικών οδηγιών, καθώς και χρήση λέξεων κατεύθυνσης και ορόσημων στην περιοχή του παιχνιδιού.
      Επιπλέον προσαρμογές που μπορούν να γίνουν είναι:
·  Χρήση της κίνησης ως μέσο μάθησης. Να βοηθάμε, αλλά να μην υπερπροστατεύουμε τον τυφλό μαθητή.
·   Να γίνεται η διδασκαλία των δεξιοτήτων σε μέρη και με τη χρήση περισσότερων βοηθών όπου είναι απαραίτητο με γνώμονα πάντα την ασφάλεια των μαθητών.

Σημαντικές οδηγίες προς τους Κ.Φ.Α.:
·        Επανεξετάστε το επίπεδο λειτουργικής όρασης του μαθητή και καθορίστε το βαθμό του οπτικού προβλήματος και το υπολειπόμενο ποσό όρασης που είναι διαθέσιμο.
·        Ενθαρρύνετε τους τυφλούς μαθητές να συμμετέχουν στο μάθημα.
·     Σκεφτείτε τις ανάγκες τους κάθ’ όλη την διάρκεια του μαθήματος και κατά το σχεδιασμό του μαθήματος.
·       Αναζητήστε υποστήριξη και από άλλους εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς, τις οργανώσεις και σχολές τυφλών.
Προσαρμογές που μπορούν να γίνουν στις ασκήσεις και στα παιχνίδια για την ανάπτυξη θεμελιωδών δεξιοτήτων των τυφλών μαθητών είναι:
·        Οι δεξιότητες να έχουν προοδευτικό βαθμό δυσκολίας. Από τις εύκολες στις δύσκολες και χωρισμός τους σε επιμέρους κομμάτια.
·  Οριοθέτηση του χώρου της άσκησης και επιβράδυνση της ροής του παιχνιδιού.
·       Προσαρμογή βοηθητικών αντικειμένων και υφής του εδάφους. Οι στόχοι να είναι μεγαλύτεροι και πιο κοντινοί. Να γίνεται χρήση έντονου φωτισμού και αντίθετων χρωμάτων.
·    Στα παιχνίδια με μπάλα να γίνεται τοποθέτηση κουδουνιών στη μπάλα ή να τυλίγεται  με κίτρινη ταινία ή τοποθέτηση της μέσα σε πλαστική σακούλα.
·     Στις ασκήσεις τρεξίματος να γίνεται χρήση συμμαθητή ή τεντωμένου σχοινιού ως «οδηγού». Για μικρές αποστάσεις μπορεί απλά ο μαθητής να τρέξει προς τη φωνή του Κ.Φ.Α.
·  Να υπάρχει συνεχής προφορική επαφή και επικοινωνία. Οι κανόνες ασφαλείας να είναι γνωστοί και να τηρούνται από όλους τους μαθητές.
·         Να δίδεται ατομική βοήθειά, όπου οι συνθήκες το απαιτούν.

Ο Κ.Φ.Α. οφείλει να δημιουργήσει τις κατάλληλες συνθήκες για την κατανόηση της δραστηριότητας, την εξασφάλιση των απαιτούμενων μέτρων ασφάλειας και να είναι πάντα σε εγρήγορση.

Εν κατακλείδι μπορεί εύκολα να εξαχθεί το συμπέρασμα, ότι η σχολική Φ.Α. αποτελεί το μέσο ώθησης και παρακίνησης των τυφλών μαθητών για αθλητισμό εκτός σχολείου, σε κάποιο σύλλογο ή ατομικά. Κυρίαρχο ρόλο βέβαια σε αυτό, έχει το κοινωνικό περιβάλλον του τυφλού μαθητή, όπου γενικά υπάρχει μια αρνητική στάση των γονέων για εξωσχολικό αθλητισμό, λόγω υποτίμησης της αξίας της άσκησης (Nixon, 1988). Ο Κ.Φ.Α. είναι αυτός που θα πρέπει να ενθαρρύνει τους μαθητές, αλλά κυρίως να πείσει τους γονείς για την αναγκαιότητα της συμμετοχής σε εξωσχολικές σωματικές δραστηριότητες. Αγωνίσματα κλασσικού αθλητισμού, τζούντο, κολύμβηση, ποδηλασία ακόμα και ποδόσφαιρο είναι κάποια από τα πιο δημοφιλή αθλήματα τυφλών (www.ibsa.es).
Συμπερασματικά αξίζει να τονιστεί ότι τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών προσαρμοσμένης Φ.Α., προβλέπουν ασκήσεις και οδηγίες για μαθητές με κινητικές αναπηρίες και με αισθητηριακές αναπηρίες. Υπάρχει έλλειψη επαρκούς κινητικής εκπαίδευσης μαθητών με τύφλωση και άλλες οπτικές αναπηρίες, που φοιτούν στο δημόσιο σχολείο και συμμετέχουν στο μάθημα της Φ.Α. Για το λόγο αυτό, οι καλά σχεδιασμένες φυσικές δραστηριότητες, ασκήσεις και παιχνίδια από τον Κ.Φ.Α., μεγιστοποιούν τις δυνατότητες ενός μαθητή με προβλήματα όρασης και ελαχιστοποιούν τα ειδικά προβλήματα που ενδέχεται να προκύψουν εξαιτίας της αναπηρίας του. Η Φ.Α. προσφέρει στον τυφλό μαθητή δυνατότητες για άθληση και ψυχαγωγία, αίσθηση ευημερίας, ανταγωνιστικότητας και βελτίωσης της ποιότητας ζωής του.  

Καραϊωσήφ Αλέξανδρος Μ.Res.
Καθηγητής Ειδικής Φυσικής Αγωγής

Βιβλιογραφία:
  • Αγγελοπούλου-Σακαντάμη, Ν. (2002). Ειδική Αγωγή. Βασικές αρχές και μέθοδοι. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Χριστοδουλίδη.
  • Κρουσταλλάκης, Γ. (1995). Παιδιά με ιδιαίτερες ανάγκες στην οικογένεια και το σχολείο. Ψυχοπαιδαγωγική παρέμβαση. Αθήνα.
  • Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (2004). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών και Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Αθήνα.
  • Fraiberg, S. (1977). Insights from the blind. New York: Basic.
  • Nakata, H & Yabe, K. (2001). Automatic postural response systems in individuals with congenital total blindness. Gait and Posture, 14, 36-43.
  • Karaiosif A., Wing A.M., Johannsen, L. (2005). The influence of different head position in standing balance with static and moving auditory stimulation in sighted and visual impaired humans. In Pietrini et al (2006): Investigation on Neural Activation in Sighted and Visually Impaired Subjects. Towards a Touching Presence: High-Definition Haptic Systems (Touch-HapSys).
  • Nixon, H.L. (1988). Getting over the worry hurdle: Parental encouragement and the sports involvement of visually impaired children and youths. Adapted Physical Activity Quarterly, 5, 29-43.
  • Schneecloth, L.H. (1989). Play environments for visually impaired children. Journal of Visual Impairment & Blindness, 83, 196-210.
  • Warren, D.H. (1994). Blindness and Child: An Individual Differences Approach. Cambridge: University Press.
  • Warren, D.H. (2005). Τύφλωση και παιδί. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
  • www.ibsa.es/

Σάββατο 12 Οκτωβρίου 2013

Ποδόσφαιρο Τυφλών – Ο “βασιλιάς” των Παραολυμπιακών αθλημάτων


Ποδοσφαιρο Τυφλων – Ο “βασιλιας” των Παραολυμπιακων αθληματων


   Το ποδόσφαιρο έχει χαρακτηριστεί από πολλούς ως ο βασιλιάς των σπορ, το όπιο των λαών, μια θρησκεία χωρίς απίστους κ.α. με σκοπό να δηλώσει την παγκόσμια και καθολική του αποδοχή από την κοινωνία. Το ποδόσφαιρο εκτός από την κλασσική του μορφή, το συναντάμε σε πολλές παραλλαγές που ειδικά τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί και είναι εξίσου δημοφιλείς. Μερικές εξ αυτών είναι το γνωστό σε όλους Ποδόσφαιρο Σάλας (Futsal ή 5×5) και το Ποδόσφαιρο Παραλίας (Beach Soccer) ενώ πέρα από τα πολυδιαφημιζόμενα ποδοσφαιρικά γεγονότα, γίνονται παράλληλα πρωταθλήματα για αστέγους και άτομα με κώφωση, ενώ στον χώρο της αναπηρίας συναντάμε το ποδόσφαιρο στο πρόγραμμα των Special Olympics (αθλητές με νοητική υστέρηση) και στους Παραολυμπιακούς αγώνες, το Ποδόσφαιρο 7×7 (αθλητές με εγκεφαλική παράλυση) και το Ποδόσφαιρο 5×5 (αθλητές με τύφλωση).

   Το Ποδόσφαιρο 5×5, που είναι γνωστό στον χώρο της αναπηρίας ως Ποδόσφαιρο Τυφλών, είναι το πιο δημοφιλές ανάμεσα στα αθλήματα για τυφλούς και με σοβαρά προβλήματα όρασης αθλητές, αφού είναι εφάμιλλο σε ρυθμό και ταχύτητα με το αντίστοιχο των βλεπόντων. Οι τυφλοί ποδοσφαιριστές δείχνουν παρόμοια επίπεδα τεχνικής, επιδεξιότητας και πάθους και αυτό είναι που ξαφνιάζει τους περισσότερους.

   Το Ποδόσφαιρο Τυφλών είναι προσαρμογή του Ποδοσφαίρου Σάλας. Γεννήθηκε στις αυλές των σχολείων και κολλεγίων τυφλών και μεταφέρθηκε σε κλειστό χώρο για να αυξηθεί ο ρυθμός, η ταχύτητα και η ασφάλειά του. Η ανάπτυξη του αθλήματος υπήρξε αλματώδης και υπεύθυνες για αυτό είναι η Παγκόσμια Ομοσπονδία Ποδοσφαίρου (FIFA) και η Παγκόσμια Ομοσπονδία Αθλημάτων Τυφλών (International Blind Sports Federation – IBSA). Το πρώτο επίσημο πρωτάθλημα έγινε στην Ισπανία το 1986, ενώ ορόσημο για το άθλημα υπήρξαν οι Παραολυμπιακοί Αγώνες ΑΘΗΝΑ 2004, όπου συμπεριλήφθη  για πρώτη φορά στο πρόγραμμα των αγώνων.

   Κάθε αγώνας παίζεται από δύο ομάδες με συνολικά 10 αθλητές. Στον αγωνιστικό χώρο βρίσκονται 4 τυφλοί αθλητές και 1 τερματοφύλακας ο οποίος βλέπει και 5 αναπληρωματικοί στον πάγκο. Η διάρκεια ενός αγώνα είναι 50 λεπτά σε 2 ημίχρονα των 25 λεπτών. Ισχύουν οι κανονισμοί του FIFA Futsal με προσαρμογές λόγω της αναπηρίας των αθλητών.
Στο Ποδόσφαιρο Τυφλών υπάρχουν 2 κατηγορίες:
  • Κατηγορία Β1: Αθλητές με τύφλωση (Παραολυμπιακό άθλημα)
  • Κατηγορία Β2/Β3: Αθλητές με σοβαρά προβλήματα όρασης (Μερικώς βλέποντες – όχι τύφλωση)
   Ο τερματοφύλακας μόνο μπορεί να είναι χωρίς προβλήματα όρασης, αλλά σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να έχει αθλητικό δελτίο σε ομάδα Ποδοσφαίρου Σάλας. Ο τερματοφύλακας καθοδηγεί την άμυνα με προφορικές οδηγίες. Επίσης, κάθε ομάδα δικαιούται να έχει έναν «οδηγό» (guide), πίσω από το αντίπαλο τέρμα για να καθοδηγεί τους παίκτες στις επιθετικές τους ενέργειες.

   Ο αγωνιστικός χώρος αποτελείται από ένα παραλληλόγραμμο με φυσικό ή συνθετικό χλοοτάπητα μήκους 38-42μ και πλάτους 18-22μ. Στις πλάγιες γραμμές του γηπέδου υπάρχει προστατευτικό τείχος ύψους 1.5μ ώστε οι παίχτες να αντιλαμβάνονται τα πλαϊνά όρια του γηπέδου. Η εστία και οι περιοχές πέναλτι έχουν τις ίδιες διαστάσεις με το Futsal, ενώ το 2ο σημείο πέναλτι είναι στα 8μ.  Η μπάλα του Ποδοσφαίρου Τυφλών είναι φτιαγμένη από δέρμα ή συνθετικό υλικό με εσωτερικό ακουστικό μηχανισμό για να γίνεται αντιληπτή από τους αθλητές. Έχει περίμετρο 62εκ και βάρος 490-520 γρ. Κατά τη διάρκεια του αγώνα όλοι οι παίκτες φορούν μάσκα για να διασφαλιστεί η ισότητα μεταξύ των διαφορετικών υπολοίπων όρασης. Οι παίκτες οφείλουν να δίνουν κάποιο ηχητικό σήμα («voy» ή «go») κάθε φορά που μετακινούνται μέσα στο γήπεδο, με μπάλα ή χωρίς, για να γνωρίζουν οι άλλοι παίκτες την ύπαρξή τους. Οι παίκτες μπορούν να δεχθούν κίτρινη ή κόκκινη κάρτα ανάλογα με την σοβαρότητα της παράβασης και έχουν δικαίωμα να υποπέσουν το πολύ σε 5 ατομικά φάουλ. Τέλος, ο αγώνας ελέγχεται από 2 διαιτητές που είναι υπεύθυνοι για την εφαρμογή των κανονισμών.
   Οι τυφλοί ποδοσφαιριστές δεν είναι διαφορετικοί από τους βλέποντες. Είναι και αυτοί αθλητές, αγαπούν αυτό που κάνουν και μετατρέπουν το ποδόσφαιρο σε τρόπο ζωής. Είναι μια από τις λίγες ευκαιρίες να ξεφύγουν από την δύσκολη καθημερινότητά τους. Το εντυπωσιακό στοιχείο είναι ότι το Ποδόσφαιρο Τυφλών προσφέρει στους αθλητές και στους θεατές που το παρακολουθούν τη συγκίνηση και τα συναισθήματα που προσφέρει και το ποδόσφαιρο βλεπόντων.

   Το ποδόσφαιρο, αν και το συναντάμε με διαφορετικές εκδοχές, στην πραγματικότητα είναι ένα και αποτελεί παγκόσμιο πολιτισμικό φαινόμενο των μαζών. Καμία σημασία δεν έχει αν οι αθλητές δεν βλέπουν τα γκολ που οι ίδιοι σκοράρουν.




In this game, only great goals are scored…The best, without looking at the goal…

 


Δείτε επίσης:
       
Καραϊωσήφ Αλέξανδρος M. Res.
Καθηγητής Ειδικής Φυσικής Αγωγής
Διαιτητής Ποδοσφαίρου – Διεθνής Διαιτητής IBSA


Πηγές:
  1. Καραϊωσήφ Α. (2010). Ποδόσφαιρο 5×5: Ο «Βασιλιάς των αθλημάτων τυφλών. 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο Θεραπευτικής Γυμναστικής & 2η Ημερίδα Ειδικής Φυσικής Αγωγής. Θεσσαλονίκη, 19-21/11/2010.
  2. Karaiosif, A. (2010). Football for the Blinds. International Council for Education and Rehabilitation of People with Visual Impairment. European Newsletter – 44, 16:3- http://www.icevi-europe.org
  3. Karaiosif, A. (2010). Football for Blinds. Caught Offside. Bromsgrove Referees’ Association Newsletter 4, 2010, pp 19-20.
  4. www.ibsa.es/eng/deportes/footbal/
  5. www.eaom-amea.gr/
  6. www.paralympic.gr/
  7. www.blind2010.com/
  8. www.uefa.com/(“Blind 2010, provides disability football boost”)

Παρασκευή 11 Οκτωβρίου 2013

Πρώτη Ανάρτηση !

Πρώτη Ανάρτηση !

11 Οκτωβριου 2013, Παρασκεύη. 
Σήμερα επέλεξα να είναι η μέρα της πρώτης δοκιμαστικής ανάρτησης στο νεοσύστατο αυτό blog.

Άσκηση - Αποκατάσταση - Αθλητισμός 

Άσκηση για άθληση, άσκηση για αποκατάσταση, άσκηση για όλους, άσκηση ως τρόπος ζωής.

Η σελίδα απευθύνεται σε όλους όσους ενδιαφέρονται για τον αθλητισμό, την φυσική δραστηριότητα, την αναψυχή, τον προσαρμοσμένο αθλητισμό. Απευθύνεται σε ερασιτέχνες και επαγγελματίες, σε αθλητές και προπονητές και σε όλους όσους αγαπούν την άθληση.