Η Διαπόμπευση ως Τρόπος Ζωής
"Ο σύγχρονος
κόσμος αγκιστρωμένος στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, καραδοκεί να βρει το θύμα
που θα τον βγάλει από την αφάνεια".
Κολίσογλου
Ανδρέας*,
Ψυχολόγος – Αθλητής μεΑ
Είναι πολύ συχνό φαινόμενο στις μέρες μας, με
την επικράτηση της ηλεκτρονικής μορφής της πληροφόρησης, να έχουν δικαίωμα
λόγου όσοι το επιθυμούν. Κάτω από αυτές τις συνθήκες διογκώνεται το πνεύμα του
ανταγωνισμού και οι υποψήφιοι εισβολείς στην καθημερινότητα μας, ψάχνουν με
οποιονδήποτε τρόπο να αποσπάσουν την προσοχή μας για να καταφέρουν να
επιβάλλουν την οπτική τους.
Βαρύγδουποι τίτλοι, που πολλές φορές δεν ανταποκρίνονται στο περιεχόμενο του άρθρου τους, αμφιλεγόμενες κατηγοριοποιήσεις ή ανάρμοστα σχόλια και εικόνες, είναι κάποια από τα μέσα που χρησιμοποιούνται για να προσελκυσθεί το κοινό. Πολλές φορές μια ανάρτηση σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης γίνεται η αφορμή για την δημιουργία ενός ακήρυχτου πολέμου με εκφράσεις όπως, φασίστας, δεξιός, αριστερός κεντρώος, αναρχικός, αστός, μικροαστός, αποπλανημένος, κοιμισμένος κλπ.
Μέσα από αυτή την διαδικασία έχουμε ξεχάσει τι θα πει ελευθερία έκφρασης γνώμης και όποια άποψη είναι αντίθετη με την δική μας την λοιδορούμε ως σαν να είναι ζήτημα ζωής ή θανάτου. Με την αλματώδη αύξηση του όγκου των πληροφοριών που προσφέρει το διαδίκτυο έχει αναλόγως διογκωθεί και η ψευδαίσθηση ότι αν θέλουμε μπορούμε να έχουμε άποψη για όλα, αρκεί να αναζητήσουμε την πληροφορία στις διάφορες μηχανές ηλεκτρονικής αναζήτησης. Αν αυτή ήταν η μόνη παρενέργεια, ένας ανοιχτός διάλογος, με σεβασμό σε όσους συμμετέχουν σε αυτόν, θα μπορούσε να είναι πηγή ανταλλαγής χρήσιμων ή άχρηστων πληροφοριών.
Δυστυχώς όμως δεν υπάρχει πολλές φορές το στοιχειώδες: "Ο σεβασμός στην άποψη του άλλου" και οποιαδήποτε συζήτηση, για τον καιρό, την πολιτική, την αστρολογία, την βρεφική κρέμα, τα αυτοκίνητα κ.α. μπορεί να γίνει αφορμή για επιθέσεις σε προσωπικό επίπεδο. Πιο επικίνδυνο γίνεται αυτό το φαινόμενο, όταν σε κάποια ζητήματα που θίγονται, εμπλέκονται περίτεχνα τα ανθρώπινα δικαιώματα. Οι δήθεν καταπατητές τους διαπομπεύονται, ενώ αυτοί που διαπομπεύουν βγαίνουν από την αφάνεια και αυτόπροσδιορίζονται ως διαφωτιστές της κοινωνίας. Αρκετοί από αυτούς ξεχνούν ότι δεν καταστράφηκε η ανθρωπότητα όταν οι κοινωνίες πίστευαν ή αναγκάστηκαν να πιστεύουν, ότι η Γη είναι επίπεδη. Είναι δικαίωμα του καθένα να πιστεύει ότι θέλει.
"Η ρητορική μίσους που πολλές φορές αναπτύσσουν, όσοι θέλουν να "αφυπνίσουν" την κοινωνία, παραπέμπει συχνά στον ψυχικό μηχανισμό άμυνας, που οι ψυχαναλυτές ονομάζουν προβολή, και αναφέρεται στην μη συνειδητή ικανότητα μας να διακρίνουμε στους άλλους σκέψεις που δεν θέλουμε να παραδεχτούμε ότι τις υποστηρίζουμε εμείς".
Για να μην γίνουμε θύματα του μηχανισμού προβολής οφείλουμε να σεβόμαστε τον άλλο ακόμη και αν διαφωνεί μαζί μας. Στο χέρι μας είναι να τον πείσουμε ή να μην τον πείσουμε (αν δεν θέλει) με λογικά επιχειρήματα. Η έλλειψη σεβασμού και η ρητορική μίσους το μόνο που πετυχαίνουν είναι να δημιουργούν κλειστά συστήματα σκέψεις που δεν έχουν την διάθεση να βιώσουν και να μεταβάλλουν την κοινωνική πραγματικότητα, αλλά αποσκοπούν στην απόκτηση ισχύος με πρόφαση τον λόγο περί υπεράσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Βαρύγδουποι τίτλοι, που πολλές φορές δεν ανταποκρίνονται στο περιεχόμενο του άρθρου τους, αμφιλεγόμενες κατηγοριοποιήσεις ή ανάρμοστα σχόλια και εικόνες, είναι κάποια από τα μέσα που χρησιμοποιούνται για να προσελκυσθεί το κοινό. Πολλές φορές μια ανάρτηση σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης γίνεται η αφορμή για την δημιουργία ενός ακήρυχτου πολέμου με εκφράσεις όπως, φασίστας, δεξιός, αριστερός κεντρώος, αναρχικός, αστός, μικροαστός, αποπλανημένος, κοιμισμένος κλπ.
Μέσα από αυτή την διαδικασία έχουμε ξεχάσει τι θα πει ελευθερία έκφρασης γνώμης και όποια άποψη είναι αντίθετη με την δική μας την λοιδορούμε ως σαν να είναι ζήτημα ζωής ή θανάτου. Με την αλματώδη αύξηση του όγκου των πληροφοριών που προσφέρει το διαδίκτυο έχει αναλόγως διογκωθεί και η ψευδαίσθηση ότι αν θέλουμε μπορούμε να έχουμε άποψη για όλα, αρκεί να αναζητήσουμε την πληροφορία στις διάφορες μηχανές ηλεκτρονικής αναζήτησης. Αν αυτή ήταν η μόνη παρενέργεια, ένας ανοιχτός διάλογος, με σεβασμό σε όσους συμμετέχουν σε αυτόν, θα μπορούσε να είναι πηγή ανταλλαγής χρήσιμων ή άχρηστων πληροφοριών.
Δυστυχώς όμως δεν υπάρχει πολλές φορές το στοιχειώδες: "Ο σεβασμός στην άποψη του άλλου" και οποιαδήποτε συζήτηση, για τον καιρό, την πολιτική, την αστρολογία, την βρεφική κρέμα, τα αυτοκίνητα κ.α. μπορεί να γίνει αφορμή για επιθέσεις σε προσωπικό επίπεδο. Πιο επικίνδυνο γίνεται αυτό το φαινόμενο, όταν σε κάποια ζητήματα που θίγονται, εμπλέκονται περίτεχνα τα ανθρώπινα δικαιώματα. Οι δήθεν καταπατητές τους διαπομπεύονται, ενώ αυτοί που διαπομπεύουν βγαίνουν από την αφάνεια και αυτόπροσδιορίζονται ως διαφωτιστές της κοινωνίας. Αρκετοί από αυτούς ξεχνούν ότι δεν καταστράφηκε η ανθρωπότητα όταν οι κοινωνίες πίστευαν ή αναγκάστηκαν να πιστεύουν, ότι η Γη είναι επίπεδη. Είναι δικαίωμα του καθένα να πιστεύει ότι θέλει.
"Η ρητορική μίσους που πολλές φορές αναπτύσσουν, όσοι θέλουν να "αφυπνίσουν" την κοινωνία, παραπέμπει συχνά στον ψυχικό μηχανισμό άμυνας, που οι ψυχαναλυτές ονομάζουν προβολή, και αναφέρεται στην μη συνειδητή ικανότητα μας να διακρίνουμε στους άλλους σκέψεις που δεν θέλουμε να παραδεχτούμε ότι τις υποστηρίζουμε εμείς".
Για να μην γίνουμε θύματα του μηχανισμού προβολής οφείλουμε να σεβόμαστε τον άλλο ακόμη και αν διαφωνεί μαζί μας. Στο χέρι μας είναι να τον πείσουμε ή να μην τον πείσουμε (αν δεν θέλει) με λογικά επιχειρήματα. Η έλλειψη σεβασμού και η ρητορική μίσους το μόνο που πετυχαίνουν είναι να δημιουργούν κλειστά συστήματα σκέψεις που δεν έχουν την διάθεση να βιώσουν και να μεταβάλλουν την κοινωνική πραγματικότητα, αλλά αποσκοπούν στην απόκτηση ισχύος με πρόφαση τον λόγο περί υπεράσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
Πηγή: psykapa.gr/
Λίγα λόγια για τον συγγραφέα:
Ο Ανδρέας Κολίσογλου γεννήθηκε το 1977 στην Αθήνα. Σπούδασε Ψυχολογία στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και ασχολείται με το χορό και το θέατρο από το 2002, γιατί όπως πιστεύει ο ίδιος, ως Ατομο με Αναπηρία, "μέσω των παραστατικών τεχνών δίνεται η δυνατότητα στην κοινωνία να αναθεωρήσει τα στερετότυπα της γύρω από την αναπηρία". Είναι ιδρυτής της ιστοσελίδας Ψκ (Ψυχολογία στην Κοινωνία) και διατηρεί γραφείο στην Αθήνα (Πετρούπολη). Είναι αθλητής του Α.Σ. ΑμεΑ ΕΝ ΣΩΜΑΤΙ ΥΓΙΕΙ Βέροιας, και Πανελληνιονίκης στον Ακοντισμό της κατηγορίας F35.
Επικοινωνία: contact@psykapa.gr
facebook.com/psykapa.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Το "Εν Σώματι Υγιεί" δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.