blank '/> Εν Σώματι Υγιεί - Α.Σ. ΑμεΑ Βέροιας: Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Χαλκίδας: Δημιουργία και λειτουργία Αίθουσας "Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης"

Κυριακή 27 Απριλίου 2014

Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Χαλκίδας: Δημιουργία και λειτουργία Αίθουσας "Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης"

Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Χαλκίδας: 

Δημιουργία και λειτουργία Αίθουσας "Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης"




Το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Χαλκίδας συνεχίζοντας την παράδοση των τελευταίων χρόνων δημιούργησε και λειτουργεί μια ακόμα πρωτοποριακή υποδομή στο νέο κτίριο που μεταστεγάστηκε.
Από το τρέχον σχολικό έτος 2013-2014 δημιουργήθηκε με τη συμβολή της Λογοθεραπεύτριας Κας Βίλλα Ιωάννας, του Καθηγητή Φυσικής Αγωγής Κου Τριανταφύλλου Κων/νου και της Διευθύντριας του Σχολείου Κας Παλαιού Ευαγγελίας,  Αίθουσα Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης*.




Τί είναι η Αισθητηριακή Ολοκλήρωση;

 Η αισθητηριακή ολοκλήρωση είναι μια εγγενής νευροβιολογική διαδικασία που αφορά την ολοκλήρωση και αποκωδικοποίηση του αισθητηριακού ερεθίσματος στον εγκέφαλο. Σε αντίθεση, η δυσλειτουργία της αισθητηριακής ολοκλήρωσης είναι μια διαταραχή κατά την οποία τα αισθητηριακά δεδομένα δεν οργανώνονται κατάλληλα στον εγκέφαλο και αυτό μπορεί να προκαλέσει διάφορα προβλήματα στην ανάπτυξη, στην επεξεργασία της πληροφορίας και στη συμπεριφορά του ατόμου. Η Dr. A. Jean Ayres ανέπτυξε τη γενική θεωρία της αισθητηριακής ολοκλήρωσης και της θεραπείας μέσα από μελέτες στις νευροεπιστήμες και από μελέτες της σωματικής και νευρομυικής ανάπτυξης.
   Η αισθητηριακή ολοκλήρωση εστιάζεται κυρίως σε τρεις βασικές αισθήσεις, την απτική, την αιθουσαία και την ιδιοδεκτική. Η διασύνδεσή τους αρχίζει να σχηματίζεται πριν τη γέννηση και συνεχίζει να αναπτύσσεται καθώς το άτομο ωριμάζει και αλληλεπιδρά με το περιβάλλον του. Οι τρεις αισθήσεις δεν συνδέονται μόνο μεταξύ τους αλλά και με τις υπόλοιπες αισθήσεις στον εγκέφαλο. Αν και οι τρεις αυτές αισθήσεις είναι λιγότερο γνωστές από την όραση και την ακοή είναι πολύ σημαντικές στη ζωή μας. Βασικά μας επιτρέπουν να αντιλαμβανόμαστε, να αποτυπώνουμε και να αντιδράμε σε διαφορετικά ερεθίσματα στο περιβάλλον μας.

Ομάδες που παρουσιάζουν συνήθως διαταραχή της αισθητηριακής ολοκλήρωσης είναι:
  • Βρέφη που έχουν γεννηθεί πρόωρα: Όλο και περισσότερα πρόωρα βρέφη επιβιώνουν σήμερα. Τα παιδιά αυτά έρχονται στον κόσμο έχοντας ένα υπερευαίσθητο νευρικό σύστημα και πολλαπλά παθολογικά προβλήματα. Οι γονείς πρέπει να μάθουν με ποιον τρόπο θα δώσουν στο παιδί τους τις απαραίτητες αισθητηριακές εμπειρίες, με σκοπό την βέλτιστη ανάπτυξή του.
  • Παιδιά με αυτισμό και άλλες αναπτυξιακές διαταραχές: Οι σοβαρές δυσκολίες στην αισθητηριακή επεξεργασία είναι ένα χαρακτηριστικό γνώρισμα της διαταραχής. Τα παιδιά με αυτισμό αναζητούν ασυνήθιστες ποσότητες συγκεκριμένων ερεθισμάτων και είναι υπερβολικά ευαίσθητα σε άλλα ερεθίσματα. Η βελτίωση της αισθητηριακής επεξεργασίας οδηγεί τα παιδιά αυτά σε πιο αποτελεσματική κοινωνική συναλλαγή.
  • Παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες: Πολλές έρευνες δείχνουν ότι η πλειοψηφία των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες παρόλο που έχουν φυσιολογική νοημοσύνη, είναι πιθανόν να έχουν προβλήματα στην αισθητηριακή ολοκλήρωση. Η πρώιμη παρέμβαση μπορεί να βελτιώσει αυτή τη λειτουργία, μειώνοντας την πιθανότητα σχολικής αποτυχίας.
  • Ατομα με εγκεφαλική βλάβη: Τραύμα στον εγκέφαλο μετά από ατύχημα μπορεί να έχει αντίκτυπο στην αισθητηριακή λειτουργία. Τα άτομα αυτά χρειάζονται θεραπεία που θα τους οδηγήσει στην καλύτερη επανάκτηση των χαμένων αισθήσεων.

Από την ιστοσελίδα του σχολείου  διαβάζουμε:
"Η Αισθητηριακή  Ολοκλήρωση, είναι η ουσιώδης βάση, για την περαιτέρω ανάπτυξη των λειτουργιών της μάθησης και της φυσιολογικής συμπεριφοράς. Στα περισσότερα παιδιά, η Αισθητηριακή Ολοκλήρωση αναπτύσσεται κατά τη διάρκεια συνηθισμένων  παιδικών δραστηριοτήτων. Στα παιδιά με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες η Αισθητηριακή Ολοκλήρωση δεν εξελίσσεται τόσο αποτελεσματικά, με αποτέλεσμα να μιλάμε για διαταραχή αισθητηριακής ρύθμισης. Η ύπαρξη, συνεπώς, της συγκεκριμένης αίθουσας στο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Χαλκίδας  έχει ως στόχο να ενεργοποιήσει το νευρικό σύστημα των μικρών μαθητών ώστε να το αναγκάσει να εμφανίσει μια οργανωμένη συμπεριφορά μια συνειδητή αντίδραση στα ερεθίσματα που δέχεται με απώτερο στόχο να βελτιώσουμε
  • τις αντιληπτικές τους ικανότητες
  • την αυτοαντίληψή τους
  • την αύξηση του χρόνου συγκέντρωσης σε μια εργασία
  • τις δεξιότητες του αδρού συντονισμού
  • την ανάπτυξη της λεκτικής ικανότητας και γενικότερα
  • τη σχολική επιδόση με απώτερο στόχο την προσαρμογή στις απαιτήσεις της καθημερινότητάς τους".
 Για την θεωρία και την πρακτική εφαρμογή της Αισθητηριακής Ολοκήρωσης, το Ειδικό Σχολείο Χαλκίδας επισκέφθηκαν ειδικοί από το Εργαστήριο Ψυχοκινητικής




   "Σκοπός της επίσκεψής ήταν η πληροφόρηση των δασκάλων του σχολείου. Η παρουσίαση ήταν χωρισμένη σε 2 μέρη. Στο πρώτο μέρος (το θεωρητικό) μιλήσαμε γενικά για την Αισθητηριακή Ολοκλήρωση, ποια παιδιά έχουν πρόβλημα στην Α.Ο και με ποιες συμπεριφορές εκδηλώνονται τα προβλήματα αυτά. Επιπλέον, μιλήσαμε για τον χώρο και τον εξοπλισμό της αίθουσας και σε ποια συστήματα μας βοηθάνε αυτά. Για την καλύτερη κατανόηση των δυσκολιών των παιδιών δόθηκε στους δασκάλους ένα ανιχνευτικό ερωτηματολόγιο αισθητηριακής ολοκλήρωσης και ρύθμισης το οποίο θα συμπληρώσουν μαζί με τους γονείς.
  Στο δεύτερο μέρος (το πρακτικό) μιλήσαμε για τα παιχνίδια που μπορούν να παίξουν μέσα στην αίθουσα αφού θα μπαίνουν μαζί με τα παιδιά είτε για ομαδικό ή ατομικό πρόγραμμα είτε εκτάκτως- αν έχει παιδί δηλαδή έχει κάποια έκρηξη θυμού και θα μπει στην αίθουσα για να ηρεμήσει. Τα παιχνίδια είναι ενδεικτικά- οι δάσκαλοι μπορούν να τα απλουστεύσουν με βάση τις δυσκολίες των παιδιών.
 
Πηγές:  ergotherapeia.com 
             eidikoxalkidas.gr
             psychomotortherapy.blogspot.gr


 

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Το "Εν Σώματι Υγιεί" δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.