Σχολική Ετοιμότητα: Είναι το παιδί μου έτοιμο για να μπει στο Δημοτικό;
Μπέκα Αθηνά, Λογοθεραπέυτρια*
Ο όρος σχολική ετοιμότητα αφορά την ικανότητα
ενός παιδιού να μπει και να ξεκινήσει το Δημοτικό Σχολείο. Πολλοί γονείς αναρωτιούνται:
Είναι το παιδί μου έτοιμο να μπει στο δημοτικό; Παρακάτω θα δείτε μερικές
ικανότητες και δεξιότητες που πρέπει να έχει κατακτήσει το παιδί που θα πάει Α’
Δημοτικού.
Το παιδί θα πρέπει
να είναι ικανό να:
- Καταλαβαίνει τα σχήματα λόγου όπως μεταφορές και παρομοιώσεις (π.χ.: το στόμα του στάζει μέλι, βρέχει καρέκλες)
- Βγάζει λογικά συμπεράσματα: - Γιατί δεν πίνουμε από το καυτό μπρίκι; - Γιατί θα καούμε.
- Βρίσκει κοινά σημεία σε αντικείμενα και έννοιες: Τι ίδιο έχουν το μήλο και το πορτοκάλι; - Είναι φρούτα. Τι ίδιο έχουν το σχοινί και το φίδι; - Έχουν το ίδιο σχήμα.
- Αντιγράφει σχήματα.
- Να κάνει αναλογική σκέψη: Η θάλασσα είναι μπλε όπως ο ήλιος είναι … - Κίτρινος.
- Γνωρίζει χρονικές έννοιες: παρελθόν, παρόν, μέλλον (πριν-τώρα-μετά, χθες-σήμερα-αύριο).
- Γνωρίζει χωρικές έννοιες: αριστερά-δεξιά, πάνω-κάτω, μπροστά-πίσω
- Κάνει οπτική διάκριση.
- Μετρά ως το 30 μηχανικά.
- Ονομάζει 6 βασικά χρώματα και 3 βασικά σχήματα.
- Μένει συγκεντρωμένος σε αυτό που κάνει.
- Επικοινωνεί εύκολα με ενήλικες και να παίζει με τα άλλα παιδιά.
- Τραγουδά ολόκληρα τραγούδια και να απαγγέλει παιδικά ποιηματάκια.
- Αναμεταδίδει με ακρίβεια μία ιστορία.
- Κάνει ερωτήσεις και να ανταλάσσει πληροφορίες.
- Θυμάται με άνεση 5 αριθμούς (μη διαδοχικούς).
- Καταλαβαίνει τις εκφράσεις του προσώπου και την γλώσσα του σώματος.
- Αρθρώνει σωστά όλους τους ήχους της γλώσσας και να μιλάει καθαρά.
- Έχει σωστή σύνταξη.
- Χρησιμοποιεί συνδέσμους.
- Απαντά λεκτικά στο «Γεια» και στο «Τι κάνεις;»
- Κάνει ερωτήσεις με το «πως».
- Μπορεί να χωρίζει και να συνθέτει λέξεις από συλλαβές.
- Αναγνωρίζει τις φωνές (ήχους) των λέξεων και να τα αντιστοιχίζει με τα γράμματα.
- Έχει κατακτήσει την τριποδική λαβή.
Η ομαλή ένταξη του παιδιού στην Α΄Δημοτικού
είναι καθοριστική για την μετέπειτα εξέλιξη του και τη σχολική του επίδοση. Η έγκαιρη διάγνωση των δυσκολιών και
η θεραπευτική παρέμβαση για την αντιμετώπιση τους, θα συμβάλει στην βελτίωση
της σχολικής του επίδοσης. Έτσι αυξάνεται η αυτοπεποίθηση του παιδιού και
παράλληλα δημιουργείται ένα χαρούμενο παιδί που απολαμβάνει τη σχολική
διαδικασία.
Μπέκα Αθηνά
Λογοθεραπεύτρια
*Λίγα λόγια για την συγγραφέα:
Η κ. Μπέκα Αθηνά είναι απόφοιτη του Τμήματος Λογοθεραπείας της Σχολής Επαγγελμάτων
Υγείας & Πρόνοιας του Α.Τ.Ε.Ι. Ηπείρου (Ιωάννινα). Κατά το
τελευταίο έτος σπουδών εκπόνησε Πτυχιακή Εργασία με τίτλο
"Αριστεροχειρία και Λογοθεραπευτική Αντιμετώπιση". Κατά το παρελθόν έχει
παρακολουθήσει πλήθος επιστημονικών σεμιναρίων και συνεδρίων σχετικών
με τη Λογοθεραπεία ως ομιλήτρια ή συμμετέχουσα. Ζει μόνιμα στη Βέροια
και είναι υπέυθυνη του Κέντρου Λογοθεραπείας "Ενσυναίσθηση".
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε τα σχόλια να είναι σύντομα και να χρησιμοποιείτε nickname για τη διευκόλυνση του διαλόγου. Το "Εν Σώματι Υγιεί" δεν υιοθετεί τις απόψεις των σχολιαστών, οι οποίοι και είναι αποκλειστικά υπεύθυνοι για αυτές.